קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה פח  
חגיגת הרגל
מצות עשה   לו  
שמות כ"ג י"ד
 
 
   

משרשי המצוה שנצטוינו לעלות לבהמ"ק בקרבן, ולא יראו פניו ריקם, שאע"פ שהגוף הוא הנהנה מאותה האכילה, מכל מקום עיקר ההנאה לנשמה שתתחזק להראות פעולותיה בגוף על ידי שתתעדן ותתענג הנפש בשבתות ויו"ט באכילה ושמחה של מצוה, משלמים וקרבן חגיגה. והאמת שהשי"ת שמו אין צריך דבר מידינו כמ"ש אם ארעב לא אומר לך, מ"מ בדמיון נפשינו אנחנו רואים כאלו נעמוד לפניו, והאמת שהנפשות קרובות אל הטוב במקום ההוא יותר משאר מקומות.

  :מצוה

חגיגה י', ר"מ פ"א מחגיגה, סה"מ מ"ע נ"ב, סמ"ג עשין רכ"ז, יראים קכ"ו.

 :מקור 

פח) {אופן קיום המצוה}קיום המצוה, שלש מצות נוהגות ברגל, חגיגה, ראיה, ושמחה,I וטעון לינה בירושלים אף אם לא הביא קרבן.II קרבן חגיגה מביא ביו"ט ראשון לשלמים, בת שתי כסף או יותר.III {פרטי דינים}השותפין מביאין קרבן א', ובלבד שיגיע לכ"א שתי כסף.IV לא הקריב בראשון מקריב כל החג, אפילו ביו"ט אחרון, שמ"ע, ושבועות יש לו תשלומין כל שבעה כחג המצות.V עבר הרגל ולא חג אינו חייב באחריותו, והוי מעוות שלא יוכל לתקן.VI הקריב קרבן חגיגה עיו"ט ואכלה ביו"ט, נחלקו הראשונים אי יוצא בה (עיין בספרי שו"ת ח"ג סי' ר"ח מירושלמי). באה מן החולין או ממעות המעורב מעשר שני עם חולין.VII יש לו אוכלים הרבה מצוה להקריב הרבה קרבנות.VIII {הנדחין והפטורים}חל יו"ט ראשון בשבת אין חגיגה דוחה שבת, ויש לו תשלומין.IX אינו דוחה את הטומאה.X ואלו פטורים, נשים ועבדים טומטום ואנדרוגינוס חרש ואלם שוטה וקטן סומא, אפילו בעין אחת, חיגר אפילו ברגל אחת, זקן וחולה, וענוג שאינו יכול להלוך יחף בלי מנעלים ובלי משענת וטמא וערל.XI חציו עבד וחציו בן חורין מחלוקת הפוסקים.XII לא היה ראוי בראשון פטור מן התשלומין.XIII קטן שהגדיל בתוך הרגל נראה דפטור מן הקרבן דלא היה ראוי ביום ראשון. ודעת הריטב"א סוכה מ"ז [ע"ב ד"ה רגל] דקטן שהגדיל תוך הרגל של סוכות חייב לחוג בשמ"ע. הדר בחו"ל פטור מן הראיה, תוס' פסחים דף ג' [ע"ב ד"ה מאליה], והר"מ לא הביא דין זה, ועמל"מ פ"א מק"פ [ה"א]. {כללים}ונוהג בזמן הבית ועובר עליה ונראה בעזרה ביום ראשון של חג ולא הביא קרבן ביטל עשה זו ואקרבן ראיה עובר גם בלאו. ואינו לוקה עליו שהרי לא עשה מעשה. ?? ??

 :משנה הלכות   
I ר"מ פ"א מה' חגיגה ה"א. II תוס' ר"ה ה' ע"א ד"ה מה חג המצות טעון לינה, בשם ירושלמי. III שם ה"ג ה'. IV טורי אבן חגיגה דף ו', הובא במנ"ח. V ר"מ שם ה"ז ח'. VI ר"מ שם ה"ז. VII ר"מ שם פ"ב הי"ב. VIII ר"מ שם פ"א הי"ב. IXר"מ שם ה"ח וה"ד. X ר"מ שם ה"ז. XI ר"מ שם פ"ב ה"א. XII ר"מ וראב"ד שם. XIII ר"מ שם ה"ה.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations