קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תריב  
מצות הקהל
מצות עשה   רמז  
דברים ל"א י"ב
 
 
   

משרשי המצוה לפי שעיקרן וקיומם של עם ישראל הוא התורה הקדושה, ובה יפרדו מכל אומה ולשון להיות זוכים לחיי עד, תענוג נצחי שאין למעלה הימנו, ואין הפה יכול לדבר והאוזן לשמוע, ולכן ראוי הוא ונכון שיקהלו הקהל הקדוש הכל יחד בזמן אחד מן הזמנים ללמוד ולשמוע דברי התורה הזאת מפי המלך. ועל זה אמרו רז"ל אם אנשים באים ללמוד נשים באים לשמוע טף למה באים ליתן שכר למביאיהם, והפי' דהכינוס הגדול הזה ללמוד ולשמוע וללמד, ומתוך הכינוס הגדול הזה יספרו הכל ממה ששמעו בדברי התורה ויספרו בשבחה והוד ערכה, ויכנס בליבם חשקה, וילמדו לדעת את השם וליראה אותו כל הימים. והיתה הקריאה במוצאי שביעית, התחלת השמינית לפי הדומה לפי ששנת הז' כולה קודש, כולם עוסקים בתורה, שאין בו עבודת הארץ, ובשמינית כל אחד חוזר לעבודתו ויהיה זה פונה לכרמו וכו', צוה הקב"ה להקהיל כלם וללמדם חוקי תורה ולהזהירם על המצות שלא תשתכח מפיהם ומפי זרעם לעולם.

  :מצוה

סוטה מ"א, ר"מ פ"ג מחגיגה, סה"מ מ"ע ט"ז, סמ"ג עשין ר"ל.

 :מקור 

תריב) {גדרי המצוה והקריאה}קיום המצוה. מוצאי שמיטה במוצאי יו"ט הראשון של סוכות, שהוא תחילת חולו של מועד של שנה השמינית, וכל ישראל בירושלים שעלו לרגל, היו תוקעין בחצוצרות בירושלים להקהיל את כל העם לעזרה, מביאין בימה של עץ לעזרת נשים והמלך יושב עליה, (היה עומד הרי זה משובח), נותנין לו ספר תורה ומתחיל לקרות בו מתחילת אלה הדברים עד סוף פרשת שמע, ומדלג עד לוהי' אם שמוע וגו', ומדלג עד לעשר תעשר, וקורא מעשר תעשר על הסדר עד סוף ברכות וקללות, עד מלבד הברית אשר כרת אתם מחורב ופוסק, והקורא מברך לפניה ולאחריה ככל קורא בתורה, וכל הקהל מתקבצין סביביו ושומעין, גמר הקריאה מתפלל שבע ברכות, ואלו הן רצה, ומודי', אתה בחרתנו עד מקדש ישראל והזמנים, כדרך שמברכין בתפלה הרי ג', ד) מתפלל על המקדש שיעמוד וחותם בא"י השוכן בציון. ה) מתפלל על ישראל שתעמוד מלכותם וחותם הבוחר בישראל, ששית) מתפלל על הכהנים שתתקבל עבודתם וחותם מקדש הכהנים, שביעית) מתחנן ומתפלל כפי מה שיכול וחותם הושיעה את עמך ישראל, שעמך ישראל צריכין להושע וחותם בא"י שומע תפלה.1 הקריאה והברכות הכל בלשון הקודש.2 {המחויבים}וכולם חייבים במצות הקהל, האנשים ונשים וטף, וכל הפטורים מן הראייה פטורין מן הקהל חוץ מנשים, וטף וערל שחייבים בהקהל.3 לועזים או גרים שאינם מבינים לשון הקדש חייבין להכין לבם ולהקשיב אזנם לשמוע באימה וביראה וגילה ברעדה כיום שנתנה בו תורה בסיני, אפילו חכמים גדולים שיודעים כל התורה כולה חייבים לשמוע בכוונה גדולה ויתירה, ונקבעה קריאה זו לחזק דת האמת, אשר בו תלוי קיום האומה וקיום כל העולם כולו.4 חל להיות בשבת דוחין אותו לאחר השבת, שאינו דוחה לא את השבת ולא את היו"ט.5 ונוהג בזמן שישראל על אדמתן, והמצוה על המלך לקרות ועל העם לשמוע, י"ר שנזכה להקהל במהרה בימינו ולשמוע מפי משיח צדקינו אמן.

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פ"ג מהל' חגיגה ה"א ג' ד'. 2 שם ה"ה. 3 שם ה"א ב'. 4 שם ה"ו. 5 שם ה"ז וראב"ד שם.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations