קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תריא  
והלכת בדרכיו
מצות עשה   רמו  
דברים כ"ח ט
 
 
   

משרשי המצוה מאחר כי בצלם אלקים עשה את האדם, וע"י עשיית המצוה ישלים אבריו הגשמיים שעל כל אבר מצוה מיוחדת לו, ונתן לנו את תורתו הק', צריך להשתדל בכל כחו ולעמוד בצלמו ובצלם דמות תבניתו במעשיו ופעולותיו ומחשבותיו, וכמו שאמרו רז"ל בפי' המצוה הזאת מה הוא נקרא רחום אף אתה היה רחום, מה הוא נקרא חנון אף אתה היה חנון, מה הקב"ה נקרא צדיק, אף אתה היה צדיק, מה הקב"ה נקרא קדוש אף אתה היה קדוש. הכלל כי צריך ללמוד בנפשינו ולהתרגל בכל הדרכים שנשתבח בהם הא-ל ית"ש ואשר יחסו לו הנביאים משרתי השם. ובכלל המצוה שיבחר האדם המדות הממוצעות ויהיה שם כל מדותיו בדרך הממוצע, כדכתיב ושם דרך אראנו בישע אלקים אל, תקרא ושם אלא ושם, באופן שתהיו ראוים להקרא בנים למקום, וע"ז אמרו ברשעים סר צלם מעליהם, ובצדיקים כי קרן עור פניהם, וחכמת אדם תאיר פניו, כי בצלם דמות תבניתו נברא.

  :מצוה

סוטה י"ד, ר"מ פ"א מדעות, סה"מ מ"ע ח', סמ"ג עשין ז'.

 :מקור 

תריא) {התנהגות בדרך הממוצע}קיום המצוה, רבי אומר איזהו דרך ישרה שיבור לו האדם כל שהוא תפארת לעושיה ותפארת לו מן האדם.1 ולפי שדעות הרבה יש בבני אדם זו משונה מזו ורחוקה ממנו ביותר, ויש מהן שהן לאדם מתחלת ברייתו לפי טבע גופו שירש מאבותיו ויש מהן שטבעו של אדם זה מכוון ומקבל אותם מהרה יותר משאר הדעות, ויש מהם שלמד אותם מאחרים, או שהרגיל עצמו בהם לפי שעלתה בו, או ששמע שזו דעה טובה והרגיל עצמו עד שנראה בלבו ובטבעו.2 ושתי קצוות הרחוקותם זו מזו אינן טובות, ואם מצא טבעו נוטה לאחת מהן, או שכבר למד אחת מהן יחזור עצמו וילך בדרך הישרה היא המדה בינונית, רחוקה משתי הקצוות ריחוק שוה, כיצד לא יהא בעל חמה נוח לכעוס, ולא כמת שאינו מרגיש אלא בינוני, לא יקפוץ ידו ולא יפזר יותר מדאי, אלא נותן צדקה כפי מיסת ידו ומלוה כראוי למי שצריך.3 והמטה קצת מבינונית לצד החסד נקרא חסיד, ומגובה לב יתרחק עד קצה האחרון, ומצוה ללכת בדרכים הללו הבינונים שנאמר ובלכת בדרכיו.4 וכיצד ירגיל אדם עצמו, יעשה וישנה וישלש במעשים על פי הדעות האמצעות, ויחזור בהם תמיד עד שיהיו מעשיהם קלים עליו לעשותו, ולא יהיה בהם טורח עליו, ויקבעו הדעות הטובות בנפשו, כך למדנו בפי' המצוה זו מה הוא נקרא חנון אף אתה היה חנון וכו', ולפי שהשמות האלו נקרא בהם יוצר כל, והם הדרך הבינונית שאנו מחוייבין ללכת בה, ולכן נקראת דרך ה', והיא שלמד אברהם אבינו לבנו שנאמר כי ידעתיו למען אשר יצוה וגו' דרך ה', וההולך בדרך זו מביא טובה וברכה לעצמו, שנאמר למען הביא ה' על אברהם את אשר דבר עליו.5 {גודל הנהגה זו}ודע דמצוה זו האריכו בה בכל ספרי מוסר הקדושים, עיין עליהם. ומצוה זו תצוה אותנו לעשות דברים בכל ימי חיינו הכל לטובה, המדות שנקרא בהם הית"ש, כי זה מורה שהמדות האלו הם טובים. והיות כי יכול אדם לקיים התרי"ג מצות ולהיות נבל ע"פ התורה כאשר כתב הרמב"ן בפ' קושים, צוה לנו להלוך בדרכיו בקדושה וטהרה. ונוהג בכל מקום ובכל זמן ובכל עת בזכרים ונקבות. תריא

 :משנה הלכות   
1 אבות פ"א מ"א. 2 ר"מ פ"א מהל' דעות ה"א ב'. 3 שם ה"ג ד'. 4 שם ה"ה. 5 שם ה"ז.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations