קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תקפט  
שלא לקבל עדות מקרובים
מצות לא תעשה   שנג  
דברים כ"ד ט"ז
 
 
   

משרשי המצוה אמרו בגמ' ירושלמי דקרובין פסולין להעיד משום דאין יכולים להזימם ולחייב אחד בשביל קרובו, ובגמ' סנהדרין כ"ח אמרינן בנים לעלמא מנלן (דפסולין להעיד) אמר רמב"ח סברא הוא כדתניא אין העדים נעשים זוממין עד שיזומו שניהם, ואי ס"ד בנים לעלמא כשרים נמצא עד זומם נהרג בעדות אחיו, דאי לא דאסהיד האי קרובו בהדי לא הוה מקטל נמצא שני בנים מתים זה על עדות זה. ואפילו להני שיטות דלא קיי"ל כירושלמי בזה וכש"ס דילן (ובחידושי הארכתי) יש לומר הטעם לפי שהקרוב הוא כגופו ממש ואין אדם מעיד על עצמו, ורצה הקב"ה לבלתי עשות דין רק בעדות שלא יפול שום חשד ונגיעה, לא כן קרוביו שהוא בשרו ונפשו. ועד"ה לא יומתו אבות על בנים, כלומר שלא יענשו בעולם הבא אם יש להם בנים צדיקים וברא מזכה אבא, ובנים לא יומתו על אבות אם הם צדיקים, דבעון אבות בנים קטנים מתים ובצדקתם לא יומתו.

  :מצוה

ב"ק כ"ח סנהדרין כ"ז, ר"מ פי"ז מעדות, סה"מ ל"ת רפ"ז, סמ"ג לאוין רט"ו, סמ"ק סי' רל"ד, חו"מ סי' ל"ג.

 :מקור 

תקפט) {גדרי האיסור}אסור לקבל עדות קרובים בין שהעדים קרובים זה לזה ובין שהעדים קרובים לבעלי דין או לדיינים שדנין אותן,I ובנים שאמרה תורה לאו דוקא אלא הוא הדין שאר קרובים. ודעת הרמב"םII דמה"ת לא נפסלו אלא קרובים משפחת האב בלבד, והם האב עם הבן, ועם בן הבן, והאחים מן האב, ובניהם זה עם זה, והדוד עם בן אחיו, וכל שאר הקרובים מן האם או מצד אישות הם מדברי סופרים, ודעת גדולי הפוסקים דגם קרובי האם פסולים דאורייתא ועיין חו"מ סי' ל"ג.III ופסול עדות קרובים גזירת הכתוב הוא,IV כן כתבו רוב הפוסקים (ואל תתמה שכתבנו טעם כי כל מה שאתה יכול ליתן טעם תן). ובירושלמיV כתבו הטעם דפסול הקירבה הוא משום שאם יזומו הא' יתחייב הב' מחמת קרובו, ופסקו כן הרי"ף והרא"ש, ועיין ר"ן כתובות כ"ח ובשו"ת שו"מ מהד"ת סי' פ"ו, ובחידושי הארכתי בס"ד.VI {קירבה הפוסלת}ואלו הן הפסולין להעיד. האחין זה עם זה בין מן האב ובין מן האם הם ראשון בראשון, ובניהם זה עם זה הם שני בשני, ובני בניהם זה עם זה הם שלישי בשלישי, ולעולם שלישי בראשון כשר, ואצ"ל שלישי בשני, האב עם בנו כראשון בראשון, לפיכך האב עם בן בן בנו כשר שהוא שלישי בראשון, וכן הדרך בנקבות לענין כל אשה שאתה פסול לה להעיד, וכל אשה שאתה פסול לה אתה פסול לבעלה, שתי נשים שהם זו בזו שני בשני, בעליהן מעידין זה לזה, אבל ראשון בראשון או ראשון בשני, אמרינן בהו תרי בעל כאשתו ואין מעידין, האיש עם אחותו ראשון בראשון, ובניהם שני בשני. VII וכל הפסולים מחמת קירבת נשותיהם, מתו נשותיהם אפילו הניחו בנים הרי זה נתרחק וכשר. VIII {שאר פרטים}גרים אין להם קירבה דכקטן שנולד דמי. IX קהל שמינו עדים ותיקנו שלא ישוה שום עדות זולתם כשרים להעיד אפילו לקרוביהם, כיון שקבלום עליהם. אבל מינוי סתם עדים בעיר אין כוונתם שיעידו לפסולים, וכן דיינים הממונים בעיר לא ידונו לקרוביהם, וכן נוהגין. X ואפילו התחיל בכשרות ונתחתן עמו קודם גמר דין פסול לגמור. XI ונוהג בכל מקום ובכל זמן בזכרים שעליהם לקבל עדות. ואין לוקין עליו שאין בו מעשה ויש ליזהר מאד תחת החופות להזמין עדים שאינם קרובים.

 :משנה הלכות   
I ר"מ הל' עדות פי"ג ה"א חו"מ סי' ל"ג ס"א ב' י"ז. II שם. III ס"ב ברמ"א וש"ך שם ס"ק א' ופ"ת ס"ק ג' ועי' שו"ת משנה הלכות ח"ב סי' ל"א. IV ר"מ שם הט"ו חו"מ שם ס"י. V סנהדרין פ"ג ה"ט. VI עי' שות משנה הלכות ח"ה סי' רס"ג. VII ר"מ שם ה"ג ד' ה' ו' ז' חו"מ שם ס"ב ג' ד'. VIII ר"מ שם פי"ד ה"א חו"מ שם סי"ב. IX ר"מ שם פי"ג ה"ב חו"מ שם סי"א. X חו"מ שם סי"ח. XI ר"מ שם פי"ד ה"ב חו"מ שם סי"ג ותשו' חתם סופר סימן י"ז.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations