קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תקעג  
לבקש ריבית מעכו"ם
מצות עשה   רל  
דברים כ"ג כ"א
 
 
   

משרשי המצוה כי אין לגמול חסד כי אם לאנשי בריתנו המחזיקים בתורה, שכמו שהם לא יגמלו חסד עם אחינו בני ישראל כן אנחנו עמהם מדה כנגד מדה. ורבים שואלים שאם הרבית דבר מגונה ונמאס הוא אם כן האיך צונו הקב"ה לקחת מעכו"ם, הבל הוא כי לא מצינו בתורה גזל עכו"ם מותר, ואדרבה דעת הרבה מן הפוסקים גדולי הראשונים ואחרונים דגזל עכו"ם אסור מן התורה, אבל האמת כי הריבית שהיא נעשה לדעת הלוה וברצונו לא נאסר מצד המיאוס או נימוס, כי הוא באמת כשאר מסחר דמה לי מלוהו קרדום ונוטל שכר או מלוהו מעות ונוטל שכר, אלא שהתורה אסרתו שאם יקחנו ישראל מישראל יהיה עון פלילי לשניהם, יען אשר לא זכר עשות חסד ולא הלוהו בחנם כמו שצוה ואהבת לרעך כמוך, ולכן כתיב השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל וגו', ונאמר אם לא יקח למען יברכך ה' כי חסד ורחמים וצדקה הוא שעשה בישראל חבירו. אמנם כשיקחם מן הנכרי לא יהיה זה עון, אלא כשאר מסחר שאין חיוב החסד והלואה בחנם מוטל עליו, ועיין מצוה תע"ז.

  :מצוה

ר"מ פ"ה ממלוה, סה"מ מ"ע קצ"ח.

 :מקור 

תקעג) {גדרי המצוה}מצות עשה מן התורה להשיך לעכו"ם, כלומר אם הלוה לו מעות מצות עשה ליקח מאתו רבית, אבל אין מצוה להלוותו, זה הוא דעת הרמב"ם ז"ל.1 והראב"ד,2 והרמב"ן והרשב"א3 וה"ה, ועוד גדולי הראשונים חולקים עליו דאין זה מצות עשה רק היתר שהתירה תורה ליקח רבית מעכו"ם, והר"ן ז"ל המליץ בעד הרמב"ם ז"ל, ועיין של"ה הקדוש בהקדמה לתורה שבכתב ישוב לשיטת הרמב"ם. ולדעת הרמב"ם אם הלוה לעכו"ם בלא רבית עובר בעשה זו לבד מהל"ת דלא תחנם,4 ומותר להלוות ברבית לגר תושב.5 {פרטי דינים}מצוה להקדים הלואת ישראל בחנם מהלואת עכו"ם בריבית.6 עכו"ם שלוה מישראל ונתגייר גובה ממנו הריבית שעלה עד שלא נתגייר, שלא יאמרו שבשביל שלא יפרע הריבית נתגייר.7 ומותר לתת רבית לעכו"ם.8 עכו"ם שלוה מישראל ברבית ובקש לפרעו ומצאו ישראל אחר ואמר תנם לי ואני אעלה לך כדרך שאתה נותן לישראל מותר, ואם העמידו אצל ישראל אסור.9 וכן אם אמר לו הישראל הראשון להלוותם לו הרי זה ריבית גמורה.10 נכרי השוכר לישראל שילוה מעותיו לישראל ברבית אסור, אם לא שידוע ומפורסם לרבים שאז מותר, אם אין אחריותם עליו לענין פרעון.11 ומזה יש היתר לעובדים ישראלים בבאנק עכו"ם ומלוים בריבית לישראלים.12 {להלוות למומר בריבית}מומר להכעיס והכופר בתורה להנאה והמחלל שבת בפרהסיא ומומר לכל התורה כולה, נחלקו הפוסקים אי מותר להלוותו בריבית והלך אחר המחמיר, וללוות ממנו וליתן לו ריבית ודאי אסור לכ"ע, דאע"פ שחטא ישראל הוא, הרי הוא עושה איסור במה שהוא לוקח ריבית, ואסור להלות להם מעות בלא רבית אם יכול להשתמט מהם.13 תינוק הנשבה בין העכו"ם דין ישראל גמור ליה, וכן כל מי שיש לחשבו לתינוק שנשבה.14 הקראים בזמן הזה מותר להלוותם בריבית, וי"ח דהוה כתינוק שנשבה.15 ונוהג בכ"מ ובכל זמן בזכרים ונקבות ועובר והלוהו מתורת חסד בלבד בלא ריבית עובר בלאו זה, אבל אם מקוה להרויח או שעשה לו טובה ומחזירהו מותר וחייב לעשות עמו חסד עיין רד"ק תהלים ט"ו כספו לא נתן בנשך.

 :משנה הלכות   
1 פ"ה מהל' מלוה ולוה ה"א. 2 שם. 3 ב"מ ע' ע"ב (ורמב"ן גם בשה"מ שורש ו' ובפירושו עה"ת) 4 מנ"ח. 5 מנ"ח ועי' ר"מ שם וטו"ז יו"ד סי' קנ"ט ס"ק א'. 6 שם ה"ז. 7 שם ה"ו יו"ד סי' קע"א. 8 ר"מ שם ה"ב. 9 ר"מ שם ה"ד יו"ד סי' קס"ט ס"ו. 10 עי' יו"ד שם ס"ה ז'. 11 יו"ד שם סכ"ג. 12 עי' שו"ת משנה הלכות ח"ו סי' קמ"ה. 13 יו"ד סי' קנ"ט ס"ב ועי' שו"ת משנה הלכות ח"ד סי' קי"ב. 14 יו"ד שם ס"ג בהגה. 15 יו"ד שם ס"ג.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations