קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תקסו  
ויד תהיה לך מחוץ לךמחנה
מצות עשה   רכח  
דברים כ"ג י"ג
 
 
   

משרשי המצוה מה שגילתה התורה כי ה' אלקים מתהלך בקרב מחניך להצילך ולתת אויביך לפניך והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך. ומאחר שנפשותן של ישראל דבקות בשכינה לעולם, וכל שכן במחנה שכולן נקיי נפש וכל הירא מעבירות שבידו כבר חזר והלך לו לשוב אל הבית, ונשארו הטובים והצדיקים שבהם אשר רוח אלקים שוכן בתוכם, וראוי להם לעמוד בנקיות כאשר ידוע ומפורסם שהנקיות מביאה לידי רוח הקודש, והצואה שהיא טומאת הגוף ירחקו ממנה. גם כי כשהאדם מסך רגליו מגלה את בשרו פניו של מטה ונראה בו הערוה ובשר התחתון, ואסור לומר דבר קדושה נגד הערוה, ולכן לא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך.

  :מצוה

ספרי, ר"מ פ"ו ממלכים, סה"מ מ"ע קצ"ב קצ"ג, סמ"ג עשין קי"ט, יראים רצ"ד.

 :מקור 

תקסו) {גדרי המצוה}מצוה עשה לתקן מקום מיוחד מחוץ למחנה להפנות בו אנשי המחנה כדי שיהיה המחנה נקי,1 ואף לקטנים צריך לתקן.2 ולשון ספרי אין יד אלא מקום שנאמר והנה מציב לו יד וגו' ויצאת שמה חוץ ולא בעמידה, וגירסת הגר"א ולא במחנה, ולקמן והיה בשבתך חוץ גרס בישיבה ולא בעמידה. וגירסא זו נכונה מאד. ותקון זה כתבה תורה משום והיה מחנך קדוש. {דיני צניעות}וז"ל הרמב"ם בפ"ה מדעות,3 צניעות גדולה נוהגים ת"ח בעצמן, לא יתבזו ולא יגלו ראשן ולא גופן, ואפילו בשעה שיכנסו לבית הכסא יהא צנוע ולא יגלה בגדיו עד שישב, ולא יקנח בימין, ויתרחק מכל אדם, ויכנס לחדר לפנים מן החדר מערה לפנים מן המערה ונפנה, ואם נפנה אחורי הגדר יתרחק כדי שלא ישמע חבירו קולו אם נתעטש, ואם נפנה בבקעה ירחיק כדי שלא יראה חבירו פירועו, ולא ידבר כשהוא נפנה אפילו לצורך גדול, וכדרך שנוהג צניעות ביום בבית הכסא כך נוהג בלילה, ולעולם ילמד אדם עצמו להפנות שחרית וערבית בלבד כדי שלא יתרחק, עכ"ל. ויש לעיין קצת אם בשעת המלחמה שתקנו מקום היה להם מחיצות לכל אדם שיפנה, דגם זה הוא מדיני בית הכסא שיסגור בדלת בעדו ולא ישבו שני אנשים ביחד, ואולי רק על המקום הקפידו, כמ"ש בספרי ויד מקום. (עיין מצ' תקס"ז) ולא יפנה בעמידה שלא יחלוש גופו,4 ומגלה מלאחוריו טפח ומלפניו טפחיים דלקילוח מי רגלים צריך יותר,5 ואל ידחוק עצמו הרבה שלא ינתק שיני הכרכשתא, ולא ישב במהירות ובחוזק שמנתק השיני כרכשתא,6 ולא יקנח בחרס, ולא בעשבים יבשים ולא בצרור שקנח בה חבירו,7 ובגמ'8 אין מקנחין בדבר שהאש שולט בו והשתא דדשו בו רבים שומר פתאים ה'.9 ומקנחין בשמאל ולא בימין, ולא יקנח באצבע האמצעי שכורך בו הרצועה.10 ונוהג בזמן שישראל על אדמתן עורכין מלחמה ובזמן הזה שיבאו ישראל במלחמה עם משיח מלכינו.

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פ"ו מהל' מלכים הי"ד. 2 מנ"ח. 3 ה"ו. 4 מג"א סי' ג' ס"ק ד' 5 או"ח סי' ג' ס"ד ומג"א שם. 6 או"ח שם ס"ט. 7 או"ח שם סי"א. 8 שבת פ"ב ע"א. 9 רמ"א או"ח שם ומג"א ס"ק י"א. 10 או"ח שם ס"י וטו"ז ס"ק ט' ומג"א ס"ק ח'
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations