קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תקנח  
לא יוכל לשלחה כל ימיו
מצות לא תעשה   שלא  
דברים כ"ב כ"ט
 
 
   

משרשי המצוה הכלל הגדול שמודדין לו במדה כנגד מדה, הוא אנס אותה בעל כרחה התורה אונסו בעל כרחו שיעמוד עמה לעולם לדעתה. וכבר אמרו רז"ל אונס שותה בעציצו, אפילו היא חיגרת ואפילו היא סומא ומוכת שחין לא יוכל לשלחה לעולם. ולפי שמדרך הרשעים למלאות תאותם במי שחלש ממנו ולאחר המעשה נבלה יניחנה ותהיה בוכה בצער על בתוליה כל ימי חייה, אבל אם יהיה בדעתו שתהיה קשורה עמו ומוטלת עליו כל ימיו, ויחייב בשאר כסות ועונה, ואפילו אם יקוץ בה לא יוכל לשלחה ויכריחוהו ב"ד להתדייר עמה כדרך כל הארץ, ויתחייב עוד ליתן חמשים כסף לקנס, באמת כי אין ספק שיכבוש תאותו ויצרו הרע מעשות נבלה. ובזה יש קצת תנחומין להענייה המבויישת שתשאר עמו לעולם, פו יביישנה איש אחר בדבר הרע שאירע לה ופקודי ה' ישרים משמחי לב.

  :מצוה

מראה מקומות עיין מצוה הקודמת.

 :מקור 

תקנח) {גדרי המצוה}המאנס בתולת ישראל ונשא אותה לאשה כמצוותו הרי זה אסור לשלחה כל ימיו.1 ואם עבר וגרשה אחר שנשאה עובר בלאו ואינו לוקה עליו, דחייב להחזירה, היה כהן או שמתה קודם שהחזירה או קדם אחר וקדשה, הרי זה לוקה על שגרשה.2 נמצא בה דבר זמה או שאינה ראויה לבא בקהל או שאסורה דרבנן, מותר ומצוה לגרשה ואסור לקיימה.3 ומיהו אם עבר וגירש מגורשת לכולי עלמא, אפילו לרבא דס"ל כל מילתא דאמר רחמנא לא תעביד אי עביד לא מהני, הכא מהני דאתקש גירושין למיתה. (תוס' תמורה דף ה')4 {אלו שאין להן קנס}ועשר בנות הן שאין להן קנס, הבוגרת, הממאנת, המגורשת מן הנשואין, האילונית, השוטה, החרשת, הגיורת, השבויה, המשוחררת, ומי שיצא עליה שם רע בילדותה כגון שבאו ב' עדים והעידו שתבעה אותם לזנות, ואפילו הודה המאנס שהיתה בתולה פטור מקנס דאין משלמין ע"פ עצמו, ושאר כל הנשים יש להם קנס, 5 ואפילו פסולות כגון ממזרת, ונתינה, והכותית למ"ד גירי אמת הן,6 שבויה וגיורת ושפחה שנפדו ונשתחררו פחותות מבת ג' שנים ויום אחד יש להם קנס, 7 הבא על אחת מחייבי כריתות כגון אחותו או אחות אביו וכו' והנדה, אף על פי שהם בכרת יש להם קנס.8 הבא על חייבי מיתות ב"ד פטור מקנס.9 {פרטי דינים}מי שאנס אשה ואין כאן עדים והודה מעצמו ונשאה ואח"כ גרשה בע"כ עובר בלאו, ומיהו לענין מלקות אפשר דאין לוקין אותו, ועיין א"ע סי' י"ט. 10 רצתה היא להתגרש מותרת.11 ואינו חייב בקנס עד שיבא עליה כדרכה ובעדים ואין צריך התראה.12 באו עליה עשרה בני אדם שלא כדרכה, למי שתרצה לינשא חייב האיש הזה לישא אותה ואסור לגרשה.13 ויש להסתפק אם גירשה בעל כרחה או נתרצית ואחר כך רוצה בשני מהעשרה בני אדם אם חייב לישא אותה. קטן פטור מקנס וחייב לישא כשיגדל, אנדרוגינוס שאנס ספק אי חייב בקנס ואין מוציאין מספק, עבד שאנס חייב בקנס ואסור לישאנה.14 ונוהג בכל מקום ובכל זמן שאסור לגרש אנוסתו.

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פ"א מהל' נערה בתולה ה"ג אה"ע סי' קע"ז ס"ג. 2 ר"מ שם ה"ז. 3 שם ה"ה. 4 ע"א ד"ה מיתיבי. 5 ר"מ שם פ"א ה"ט פ"ב ה"ט. 6 סמ"ג עשין נ"ד. 7 ר"מ שם פ"א ה"י. 8 שם הי"א. 9 שם הי"ג. 10 מנ"ח. 11 עי' אה"ע שם ס"ג. 12 ר"מ שם ה"ח. 13 ירושלמי מובא במנ"ח. 14 מנחת חינוך.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations