משרשי המצוה כי רצה הא-ל ב"ה לשבת את הארץ, וזה כיון שאינו ראוי להוליד לא יתקיים בו רצון הבורא, ואשה זו אף שלא מפקדה מכל מקום תוכל לינשא לאיש אשר יוכל לבנות בית ולהוליד, ואם תנשא לו תפסיד ויהיו הנשואין לבטלה. גם כי רצה השם ב"ה להרחיק מעם קדשו כל מין השחתת זרע וכלי הזרע ולעשות פעולה שלא להוליד בשום צד ואופן. וידוע שהמלכים מסרסים הזכרים למנותם שומרי הנשים, ויש מן הזכרים הפחותים אשר רוצים שלא להוליד ומפסידים איברי הזרע, והזהירה התורה כי כל מיני סירוס בידי אדם והשחתת כלי זרע אסור לבא בקהל ה', וירחקו מאד מזה בידעם שיתרחקו אותם מקהל, ובזה החילוקבין סרוס בידי אדם לידי שמים. זולת שקרוב הדבר שתזנה האשה תחתיו בהיותו אינו ראוי לתשמיש, ואפילו אמרה רוצה אני בו אין שומעין לה.
|
:מצוה |
תקנט) {גדרי האיסור}פצוע דכא הוא כל שנפצעו הביצים שלו, וכרות שפכה שנכרת הגיד שלו,I והני מילי שנעשו בידי אדם.II ובג' אברים אפשר שיפסל הזכר בגיד, ובביצים, ובשבילים שבהם נתבשל שכבת זרע, וכיון שנפצע אחד מאלו הג' בידי אדם נפסל מלבא לקהל, ואסור בבת ישראל, ואם היה נשוי אשה אפילו יש לו בנים ממנה חייב לגרשה.III
{נשים שמותר בהן}ומותר בגיורת ומשוחררת ואפילו כהן שהוא פצ"ד מותר בגיורת ומשוחררתונתינה ובכל אחד מהספקות.IV דעת קצת פוסקים דכהן פצ"ד מותר בגרושה וחללהV ויש חולקים,VI ויש מתירין אפילו בממזרת.VII
{בידי שמים}פצוע דכא בידי שמים כגון שנולד כן, הרי זה מותר, ואם בא לו על ידי חולי מחלוקת הפוסקים בזה,VIII ובירושלמיIX מחלק בין ביצה של ימין לשל שמאל, ויש להזהיר להרופאים שעושין נתוח שיחתכו ביצה השמאלית אם אפשר (עיין כתובות ע"א).
{שאר פרטים}דעת הברכ"י דגם אם סרסה אשה בידי אדם הרי היא פצ"ד ואסורה לבא בקהל והבא עליה לשם אישות לוקה וחלקו עליו האחרונים.X עבד ג"כ שייך בו פצ"ד, אנדרוגינוס פצ"ד ספק ואין לוקין עליו.XI נכרי פצ"ד אסור בבת ישראל מן התורה, ואם בא עליה האשה לוקה.XII גוי פצ"ד שנתגייר אסור בבת ישראל ולא אמרינן כקטן שנולד דמי ונעשה בידי שמים, XIII כהן פצ"ד אינו בקדושתו דוקא לענין הזווג אבל לשאר דברים הרי הוא בכהנתו ואוכל בתרומה, ואסור לטמא למתים. XIV ספק פצ"ד נחלקו הפוסקים אי אסור בקהל, עיין אוצר הפוסקים מזה. נחתך הגיד למעלה מעטרה בשפוע כקולמוס כשר, ניקבה עטרה וכשיראה קרי יוצאת ע"י הנקב פסול. נסתם הנקב חזר להכשרו. XV חזרה הסתימה ונסתרה בידי שמים נסתפק ביד דוד אם הוה כפצ"ד בידי שמים וכשר. פצ"ד שקידש בת ישראל בביאה יש להסתפק אי מקודשת כיון דהוי ביאת איסור ונראה דמקודשת כחייבי לאוין וחייב לגרשה. ונוהג בכ"מ ובכל זמן בזכרים.
|
:משנה
הלכות |