קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תקיז  
שלא להתנבא לשקר
מצות לא תעשה   שו  
דברים י"ח כ
 
 
   

משרשי המצוה גלוי הוא, לפי שהיה בזה חורבן גדול ורעה רבה, שהוא מטיל דופי בנביא ה' עד משה רבינו ע"ה, והרי הוא כופר ומין, שבפירוש אמרה תורה להאמין בנבואת משה רבינו ע"ה וכל הנביאים הבאים אחריו, וגם בעיקר הדת שנאמרה ע"פ נביא ה' והבאים אחריו, ובקום בליעל לאמר דברים אשר לא ציום השם ח"ו שמא יאמינו לדבריו, ויטעה ההמון בדבריו, ויבא להוסיף או לגרוע ויהיו נגררים אחריו. וכמה רעה גרמה האומה הידועה מפני שהאמינו לכל מי שהוא נביא הא-ל, עד שעלה בדמיונם כי זה האחרון הפושע ישראל יש"ו הנוצרי ימ"ש ביטל דברי תורה הקדושה והחליפה באחרת החדשה, והוציא את עצמו והשומעין אליו מן הכלל. ותורתינו הקדושה לא נשתנה ולא ישתנה לעולם. ואף על פי שבתחילה צוה לבני נח ז' מצות ואח"כ צוה תרי"ג לישראל, אין זה שינוי רצון בו יתברך שהרי לא גרע ולא ביטל אלא הוסיף עליהן. וידע הקב"ה בידיעתו השלימה אשר ב"נ לא היו יכולים לקבל אפילו אלו, ולא העמיס עליהם, ובנ"י יכולין לקבל ולסבול עול המצות ולפיכך הרבה להם כדי שיזכו בהם לחיי העולם הבא.

  :מצוה

סנהדרין פ"ט, ר"מ פ"ה מע"ז, סה"מ ל"ת כ"ז, סמ"ג לאוין ל"ד, סמ"ק סי' קט"ו.

 :מקור 

תקיז) {גדרי הלאו}נביא הראוי להתנבא וניבא בדבר אשר לא ציוהו ה', אפילו אמר על טהור טהור ועל טמא טמא, ואפילו נאמרה נבואה זו לנביא אחר והוא אמרה בשם עצמו, הרי זה בכלל נביא השקר ומיתתו בעדים ובהתראה בחנק.1 ואין מיתת נביא שקר אלא בבית דין של שבעים ואחד.2 {איך מכירים בשקרו}ואם תאמר האיך נדע ששקר ניבא, כגון שמתנבא לעבוד עבודה זרה אף לפי שעה, או שאמר עתידות בדבר הרשות, או שדבר טוב על ישראל או על יחיד, ולא בא הדבר הרי זה נביא שקר, דמעולם לא יצא דבר טוב מפי הקב"ה וחזר בו אלא אחת, ואפילו באה מחצה ומחצה לא בא, כי לא יפול מדבר ה' ארצה, אבל דברי הפרעניות שיאמר הנביא שיבא לעולם, כגון שיאמר פלוני ימות, או שנה זו יהיה רעב ומלחמה וכיוצא בזה ולא בא, אינו נביא שקר שהקב"ה ארך אפים ורב חסד וניחם על הרעה, ואפשר שעשו תשובה ונסלח להם כאנשי נינוה, או שתלה להם כחזקיה, הא למדת שבדברי טובה לבד יבחן הנביא.3 נביא שהעידו עליו חבריו הנביאים ששקר העיד בדבר נבואה שאי אפשר לברר זולתם ה"ז נביא שקר.4 אדם שאינו ראוי להיות נביא ואמר כך וכך נאמרה לי בנבואה אף על גב דאסור לומר כן, ואם אמר בשם הקב"ה עובר בלאו, מכל מקום לא נקרא נביא שקר לפי שאינו ראוי לכך.5 {דרך שחוק}ואסור לומר לחבירו כששאלו מנין לך ומשיב יודע אני בנבואה כי זה איסור דאורייתא, וז"ל הגהות מיימוניות6 כתב רא"מ הלכך יזהר אדם שלא יאמר אפילו דרך חוכא ושחוק הקב"ה אמר לי כך, ולפי שראיתי בני אדם אומרין כך ואין מרגישין שעון הדבר כתבתי, עכ"ל. ונוהג בכל מקום ובכל זמן בזכרים ונקבות הראוים להיות נביאים.

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פ"ה מהל' עכו"ם ה"ז ח'. 2 שם ה"ט. 3 ר"מ פ"י מהל' יסוה"ת ה"ד. 4 ?? 5 עי' שם פ"ז ה"ז. 6 פ"ה מהלכות עכו"ם ה"ח אות א'.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations