קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תקיג  
שלא לשאול באוב
מצות לא תעשה   שג  
דברים י"ח י', י"א
 
 
   

משרשי המצוה אמרו רז"ל שהאוב הוא מין כשוף הנקרא פיתום ומדבר משחייו ומעלה את המת מבית השחי אשר לו. וכתב האברבנא"ל ומאשר ראינו שהבעלת אוב אמרה לשאול (שמואל א' כ"ח) את מי אעלה לך, ידענו שהאובות הם המתים מבני אדם, שהיודע בזה מעלה אותם בחכמתו ונראה כאלו הוא מדבר מתחת לארץ, כמו שכתב (ישעיה כ"ט) והיה כאוב מארץ קולך ומעפר אמרתך תצפצף. והנה אין ספק כי העושה מעשה זה רוצה לשנות סדרי בראשית ולהפוך רצון ה' אשר הבדיל בין החיים ובין המתים ונתן להם מנוחה לעולם הבא, וזה בא ומרגיזם לחזור לעולם הזה (אפילו רק לשעה) ולהגיד לו עתידות הנסתרות מאתנו, כשמואל הנביא שהגיד לשאול כל מה שעתיד להיות למחר, ואין לך הכחשת פמליא של מעלה יותר מזו שהוצרך הקב"ה להשיב נשמת שמואל אל גופו, ולכן חייבו התורה מיתה.

  :מצוה

סנהדרין ס"ה, ר"מ פי"א מע"ז, סה"מ ל"ת ל"ו ל"ז, סמ"ג לאוין ל"ו ל"ז, יראים סי' פ', יו"ד סי' קע"ט.

 :מקור 

תקיג) {השואל באוב}דיני המצוה עיין לעיל מצוה (רנ"ה רנ"ו) והתם מיירי שלא לעשות, וכאן הזהיר שלא לשאול בהם. והנה השואל בבעל אוב, אף על פי שבעל אוב עצמו בסקילה, השואל באזהרה ומכין אותו מכת מרדות, ואם כיון מעשיו ועשה כפי מאמרן לוקה.1 ורש"י סנהדרין ס"ד2 כתב דהשואל עובר בלאו דלא תפנו, והתו'3 השיג עליו וכ"כ הסמ"ג לאוין ל"ו, שהרי בפונה יש כרת שנאמר והנפש אשר תפנה אל האובות וגו' והכרתי, והנשאל בהן באזהרה בלבד, אבל היראים סימן פ' כתב כרש"י וגדולה מזו, ע"ש. {מעשה שדים}מעשה שדים אסור, ויש מי שמתיר לישאל בהם על הגנבה, וכיוצא בהם, ועל ידי השבעה בשדים אף שיש מתירין, מכל מקום כבר כתבו דהעוסקין בה לא נפטרים מהם בשלום, ושומר נפשו ירחיק מהם.4 {שאר פרטים}ורבים תמהו האיך היה בכח בעל אוב להכניס נשמת שמואל הנביא לגופו, וכתב הרדב"ז ז"ל דלפי שראה הקב"ה שמזומן היה רוח הטומאה ליכנס בגוף הצדיק שהוא כלי טהורה וקדושה, כי על כל פנים על ידי הקטרות האלו יש להם קצת כח לפעול להכניס אחת מהרוחות רעות שבטומאה בתוך גוף המת שמת בקרוב, כדי להודיע העתידות אשר כבר הכריזו ברקיע, לכך חס הקב"ה על הגוף הקדוש של שמואל ורמז לנשמתו שתכנס בגופו, כי מוטב היה לו לאותו צדיק להצטער מעט מבלי שיטמא גופו הטהור מאחת הרוחות החיצוניות. ובספר חסידים סימן ר"ה כתב שימנע משאלות חלום שידע איזה אשה יקח ובאיזה דבר יצליח, וזה שנאמר תמים תהיה עם ה' אלקיך. ועי' ב"מ ק"ז ב' דרב סליק לבי קברי, עבד מאי דעבד, ופרש"י יודע היה ללחוש על הקברות ולהבין על כל קבר וקבר באיזה מיתה מת, ובערוך פי' עבד מאי דעבד ע"י שאלת חלום. ונוהג בכל מקום ובכל זמן בזכרים ונקבות.

 :משנה הלכות   
1ר"מ פי"א מהל' עכו"ם הי"ד. 2 ע"א ד"ה באזהרה. 3 שם ד"ה והנשאל בהן. 4 יו"ד סי' קע"ט סט"ז.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations