קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תקיב  
חובר חבר
מצות לא תעשה   שב  
דברים י"ח י', י"א
 
 
   

משרשי המצוה כי חובר חבר הוא מי שמדבר דברים שאינם בלשון עם, ומעלה בדעתו שזה מועיל עד שאומר שהאומר כך וכך על הנחש או על העקרב אינו מזיק, והאומר כך וכך על האדם אינו ניזק. ובכלל זה מי שעושה השבעות בשמות הקדושים, וחובר החיות או נחשים ועקרבים אל מקום אחד. וכן המחבר את השדים על ידי השבעות ושמות ושאר המזיקים. ואף שהנחש והעקרב אינם מבינים ויודעים ומכירים כח השם המשביעו, אבל השר הממונה עליהם בשמים הוא היודע והמבין ההשבעה, וכבר ידעת כי אין לך עשב למטה שאין לו שר למעלה. והמשביע בשם השם לעשות היפוך יצירתם נמצא גורם בהשבעתו לשנות תפקידם, ומשתמש בשרביטו של מלך יוצר כל להפך רצונו, ונעשה חבר לאיש משחית ולמלאכי חבלה שמחבר המזיקים היפוך כוונה אלקית ולכן לוקה.

  :מצוה

סנהדרין ס"ה, ר"מ פי"א מע"ז, סה"מ ל"ת ל"ה, סמ"ג לאוין נ"ד, סמ"ק סי' קמ"א, יו"ד סי' קע"ט.

 :מקור 

תקיב) {פירוש חובר חבר}החובר חבר יש מפרשים1 שהוא מדבר בלחש דברים אל הנחש או העקרב שלא יזיקו, ויש מפרשים2 שמחבר ומצרף נחשים ועקרבים או שאר חיות למקום אחד על ידי לחש, או שאוחז בידו שום דבר ועל ידי זה מלחש, ולענין דינא הכל בכלל.3 {דיני לחשים}מי שנשכו עקרב מותר ללחוש עליו אפילו בשבת, ואף על פי שאין הדבר מועיל כלום, הואיל ומסוכן הוא התירו כדי שלא תטרוד דעתו עליו.4 מי שרודפים אחריו נחשים ועקרבים מותר לחבור כדי שלא יזיקוהו,5 ומיהו אסור לכתחילה לילך במקום נחשים ועקרבים ולהשתמש בזה, ואפילו בשמות הקדושים, ואם הלך מעצמו ונסתכן אסור להשתמש בהם ואם שמש א"ל חלעוה"ב, סמ"ק סי' ג' ר"י החסיד. הלוחש על המכה או על החולה ורוקק ואחר כך אומר פסוק מן התורה אין לו חלק לעוה"ב, ואם אינו רוקק איסורא מיהו איכא, ובמקום סכנה מותר.6 תינוק שנפגע אין קורין עליו פסוק.7 הבריא מותר לקרוא פסוק להגן עליו מהמזיקין.8 ויש אומרים דבלשון לע"ז ליכא איסור, וברוקק טוב ליזהר אפילו בלשון לע"ז.9 למדוד האיזור וללחוש עליו מותר אפילו בשבת.10 {דיני קמיעות}מותר להתרפאות בקמיעות אפילו יש בהם שמות, ומותר לישא קמיעות שיש בהם פסוקים שלא יחלה, אבל לא להתרפאות,11 ומיהו אין לצאת בהן בשבת אם לא בבדוק ומנוסה.12 {כללים}וזה הכלל בכל שאר לחשים כל שיש בו משום רפואה אין בו משום דרכי האמורי, ולא אסור ללחוש אלא באותם שבדקו ואינה מועיל.13 ומיהו כתבו כל המקובלים שאין להשתמש בזמן הזה בקמיעין או בהשבעות של מלאכים ופסוקין וכיוצא בו, 14 וכתב בספר חסידים דהעוסק בהם לא יהיה סופו טוב ח"ו או בזרעו. אדם בריא מותר לומר פסוקים ומזמורים ותפלות שתגן עליו זכות קריאתם, וינצל מצרות ומזיקין, ואין בזה משום מתרפא בדברי תורה.15 ונוהג בכל מקום ובכל זמן בזכרים ונקבות, והעושה מעשה לוקה והנשאל לוקין אותו מכת מרדות.

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פי"א מהל' עכו"ם ה"י. 2 עיין חינוך בשם גמרא סנהדרין ס"ה ע"א ורש"י שם, יו"ד סי' קע"ט ס"ה. 3 טור יו"ד שם מנ"ח. 4 ר"מ שם הי"א יו"ד שם ס"ו. 5 יו"ד שם ס"ז. 6 שם ס"ח. 7 ר"מ שם הי"ב יו"ד שם ס"ט. 8 ר"מ שם יו"ד שם ס"י. 9 רמ"א יו"ד שם ס"ח. 10 יו"ד שם סי"א או"ח סי' ש"ו ס"ז. 11 יו"ד שם סי"ב. 12 ר"מ הל' שבת פי"ט הי"ד או"ח סי' ש"א סכ"ה. 13 ד"מ יו"ד שם אות ג'. 14 רמ"א יו"ד שם סט"ז. 15 ר"מ הל' עכו"ם שם הי"ב יו"ד שם ס"י.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations