קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תצז  
למנות מלך מישראל
מצות עשה   רה  
דברים י"ז ט"ו
 
 
   

משרשי המצוה מה שאמרו רז"ל הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו. והתועלת הנמצא לעם בהיות עליהם איש אחד לראש וקצין ברור הוא, כי לא יתקיים קיום האומה זולת זה, וכל שכן מלך ישראל שנתמנה ברצון הבורא ית"ש. גם כי ביאר הכתוב התועלת למען ילמד ליראה את ה' אלקיו לשמר את כל דברי התורה הזאת ואת החקים האלה לעשותם, וצריך להיות מוראו על כל ישראל. ולפי שהמלך יכול להעלות על דעתו שמאחר שזכה למלכות ומורם מכל עם במעלה וגדולה, ויתגאה ויטה מדרכי התורה כדין מלך פורץ גדר בחקי המדינה, בא הצווי עליו לבלתי רם לבבו מאחיו ולבלתי סור מן המצוה ימין ושמאל, כי משפטי ה' צדקו יחדיו כקטון כגדול אליו ישמעו, ועל ידי זה יזכה להאריך ימים על ממלכתו, ומכלל הן אתה שומע לאו.

  :מצוה

סוטה סנהדרין כ' ע"ב, ר"מ פ"א ממלכים, סה"מ מ"ע קע"ז ל"ת שס"ב, סמ"ג עשין קי"ד לאוין רכ"א.

 :מקור 

תצז) {מינוי המלך}מצות עשה כשבני ישראל על אדמתן למנות עלינו מלך מישראל, ואין מעמידין מלך בתחלה אלא ע"פ ב"ד של שבעים זקנים ועל פי נביא.I מושחין אותו בשמן המשחה, עיין לעיל (מצוה ק"ז). {ירושת המלכות}והמלך מוריש ממשלתו לבניו אם יש לו, אין לו בנים חוזר המלוכה לאחים אם יש לו ולמעלה ככל ירושת התורה (עיין לעיל מצוה ת'), הניח בן קטן משמרין לו המלוכה ולעולם הבן הגדול קודם לבן הקטן ממנו, וכן הדין בכל השררות שממנין בישראל שהמתמנה יזכה באחת מהן זכו בניו אחריו עד עולם, ובתנאי שיהיו בנו ממלא מקום אבותיו ביראת חטא, אף על פי שאינו גדול בחכמה, לא היה ירא חטא אפילו היה חכם גדול אין ממנין אותו בשום מינוי מן המנויין שבישראל, ומצוה לשנאותו.II ונחלקו הפוסקים אי בן יורש את אביו ברבנות, ועיין למרן זקיני בבית שערים יו"ד (סי' של"ד) בירור גדול ואמתי בזה, גם אי הבן יכול למחול על מינויו, ואי בן מלך אם לא רצו בו העם בוחרין בו בעל כרחך ועוד כמה ענינים. ואין מעמידין אשה למלך שנאמר מלך ולא מלכה,III ובמנ"ח נסתפק במלך שלא הניח רק בת אפשר דיורשת המלוכה כדין שאר ירושה, ואישתמיטתיה במחכ"ת דברי הרמב"ם פ"א ממלכים ה"ז ולא המלכות בלבד אלא כל השררות וכו', כיון שנמשח דוד זכה בכתר מלכות והרי המלכות לו ולבניו הזכרים עד עולם, ומפורש כתב לבניו הזכרים וכן כתב לענין שאר מינויין לבנו, ולא כתב לבניו וזה פשוט. ולא זכה אלא לבניו הכשרים.IV {כבוד המלך}וכבוד גדול נוהגין במלך, אין משתמשין באחד מכליו,V ואין נושאין אלמנותו או גרושתו,VI ולא חולצין ולא מיבמין לאשתו.VII אין רואין אותו ערום וכיוצא בזה, אם מחל על כבודו אין כבודו מחול.VIII ומיהו צריך לכבד לומדי תורה ולא ינהג גסות.IX מלכי בית דוד יושבין בעזרה.X ועומד לפני כהן גדול.XI ולעולם יתנהג בענוה לראות ביעקב עמו כרועה עדרו ירעה, בזרועו יקבץ טלאים ובחיקו ישאם.XII ונוהגת בזמן שישראל על אדמתם, ותחזינה עינינו במהרה בשובך לציון ברחמים ויתגלה לנו מלך המשיח מזרע דוד המלך וימלוך עלינו ועל כל העולם עד עולם.

 :משנה הלכות   
I ר"מ פ"א מהל' מלכים ה"ג. II שם ה"ז. III שם ה"ה. IV שם ה"ז. V שם פ"ב ה"א. VI שם ה"ב. VII רדב"ז שם ע"פ הש"ס סנהדרין י"ח ע"א. VIII ר"מ שם פ"ב ה"ג. IX שם ה"ה. X שם ה"ד. XI שם ה"ה. XII שם ה"ו.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations