קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תפו  
שלא להותיר מבשר חגיגה
מצות לא תעשה   רפו  
דברים ט"ז ד
 
 
   

משרשי המצוה כי החגיגה הבאה עם הפסח היא להגדיל השמחה שבאה ברבוי בשר, ונצטוינו שלא להותיר כל מכל בשר הנשחט לכבוד שמחת הפסח, אלא יאכל כולו ביומו להרבות גילה ונשבע שמחות. ואם תתיר לו התורה להותיר לסעודה אחרת אז יצמצמם מאכילתו כדרך העולם. ובפרט העניים שמזונותם מצומצם בכל השנה ואוכל קמעא ומשייר קמעא, ויבא להשאיר גם ממנה, ועל ידי זה יצא מעיקר הכונה אשר נשחטה. ומכל מקום לא נעשית נותר מיד בחצות כפסח, דאולי גם בשביל זה ימנע לשוחטה, כי יחוס על הבשר שלא יתותר ונמצא גם כן חסר השמחה. ולפיכך זמנה עד יום ג' שאם יתותר מלילה ראשונה שלא יוכל לצמצם כשיעור אכילה דוקא יאכלנה למחרתו בשמחה. זה מה שנאמר כאן לבד מהטעם שנתבאר בכל נותר.

  :מצוה

פסחים ע"א, ר"מ פ"י מק"פ, סה"מ ל"ת קי"ח, סמ"ג לאוין שמ"ט.

 :מקור 

תפו) {דיני חגיגת י"ד}קרבן חגיגה זו באה מן הבקר ומן הצאן ומכל מין המקריבין מהן שלמים דהקרבן זה הוא שלמים לכל דיניה, באה עם הפסח כדי להגדיל השמחה, וכדי שיהא נאכל הפסח על השובע. ולפיכך אינה באה אלא בחול, ובמיעוט, כלומר שיש הרבה אוכלין ומעט בשר פסח, ואינה באה אלא כשהפסח בא בטהרה, היו פסחים הרבה ואוכלין מועטין אין החגיגה באה. 1 והחגיגה רשות היא, רצה מביא לא רצה אינו מביא.2 ומקריבין אותה ממעות מעשר שני, ובהמת מעשר שני כיון דאינה חובה.3 ונאכלת לשני ימים ולילה אחד היינו י"ד וליל ט"ו ויומו עד ביאת השמש. והמותיר ממנה עד לאחר שהעריב שמש מיום ב' עובר בלאו, ואינו לוקה לפי שניתק לעשה, ומצוה לשורפו באש ליום השלישי שהוא יום ראשון דחוה"מ.4 {זמנה}זמן הקרבתה אחר חצות קודם שחיטת הפסח ולא כפסח שנשחט אחר התמיד.5 חל ע"פ בשבת לא היו מקריבין חגיגה,6 ודעת ר"י מאורלייניש והר"י מקורבל7 דהיו מקריבין חגיגה ערב שבת ואוכלין אותה מוצאי שבת ליל פסח, והרא"ש8 דחה דבריהם. (עיין ח"ג סי' ר"ח ור"י). {קרבנות החגים ושאר פרטים}ואין אדם יוצא בחגיגה זו ידי חובתו בשלמי שמחה, שהיא מצות עשה בפני עצמה.9 ושלשה קרבנות היו מקריבים כל אדם מישראל בכל אחד מהמועדים, והם א) עולת ראיה (מצ' ת"צ), ב) שלמי שמחה (מצ' תפ"ח), ג) קרבן חגיגה (עיין לעיל מצ' פ"ח). בשר חגיגה שעלה עם הפסח על השלחן, וכן כל התבשילין העולין עם הפסח על השלחן מתבערים עמו ואינן נאכלין אלא עד חצות כפסח עצמו, גזירה מפני התערובות.10 ונוהג בזמן שהפסח נוהג בזכרים ונקבות, והמותר מבשר חגיגה עובר בלאו ואינו לוקה עליו מפני שניתק לעשה.

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פ"י הל' קרבן פסח הי"ב 2 שם הי"ג. 3 מנ"ח ע"פ חגיגה ח' ע"א. 4ר"מ שם. 5 מל"מ הל' כלי מקדש פ"ו ה"י מנ"ח. 6 ר"מ הל' ק"פ פ"י הי"ב רא"ש פרק ע"פ סי' כ"ה.. 7 הובאו ברא"ש שם. 8שם. 9 חינוך, ועי' ר"מ פ"ב מהל' חגיגה ה"י וראב"ד וכ"מ ולח"מ שם. 10 ר"מ פ"י מהל' קרבן פסח הי"ד.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations