קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תסה  
שלא לבנות עיר הנדחת
מצות לא תעשה   רעב  
דברים י"ג י"ז
 
 
   

משרשי המצוה למחות ולעקור שם עבודה זרה מישראל וישמעו אחרים ויראו ולא יזידון עוד, שכל העובר עליו ישתומם מדיניו של הקב"ה האמיתיים ויוסרו הרשעים ולא יוסיפו לעשות כדבר הרע הזה. וזה שאמרו והיתה תל עולם, שהתל הכל פונים אליו ושואלין עליו. וגם להיות לאות ולמופת לכל באי עולם כי משפטי ה' צדקו יחדיו, ויודו כולם על שאבד שבעה אומות שהיו שם מלפנים בראותם כי ארץ הקדושה אינה סובלת טומאת יושביה, וכמו שהזהירה התורה ולא תקיא הארץ אתכם כאשר קאה את הגוי, ומשפט אחד לכל עושי רשעה. ועד"ה כי הרבה המקום גורם, ואם הרבו לחטוא במקום ההוא עד שנעשה עיר הנדחת אין לבנותו ולהתישב שם עוד כיון שיושביה עובדי עבודה זרה המשיכו אותו הכח עליהם מאותה שעה שדרו בה, וירשו אותה בכחות הטומאה שהתישבו בה, וכל המשיג גבול חבירו יורד עמו לחייו ויגרום לטמאות הבאים אחריהם, ולכן מותר לעשותה גנות ופרדסים.

  :מצוה

מראה מקומות עיין מצוה (תס"ד)

 :מקור 

תסה) {איסור בנייתה}עיר הנדחת שהודחה (עיין מצוה תס"ד אינה נבנית לעולם, וכל הבונה אותה או מקצתה עובר בלאו ולוקה.I ומותר לעשותה גנות ופרדסים.II הבונה בית אחד, במנ"ח פשיטא ליה דאינו עובר, ולפענ"ד פשוט דעובר שהרי מקצתה הוא, ועיין ברית משה (מצ' כ"ה). עוד נסתפק במנ"חIII בפדיון פטר חמור כיון דאסור בהנאה אי חל עליו איסור עיר הנדחת, ולפענ"ד גם בזה כיון דיש היתר לאיסורו, עיין בכורות י"א, ממילא הוה שלו וחל עליו. וגם בשאר איסורי הנאה שיש להם בעלים חל איסור, עבר ובנה עיר הנדחת מצוה להרסה, ועיין מנ"חIV פרטי המצוה. {ערים שאינן נעשין עיר הנדחת}ואין עושין ירושלים עיר הנדחת, ולא אחד מערי מקלט,V והראב"דVI ס"ל דעושין ערי מקלט, ובספרי מפורש כרמב"ם דגם ערי מקלט אין עושין עיר הנדחת, (האחרונים). ולפענ"ד אין זה קושיא להראב"ד, דספרי לשיטתי' אזיל דירושלי' נתחלקה לשבטים, ודרשו פרט לירושלים שלא נתנה לבית דירה אלא למלון אורחים תדיר, עיין עמק הנציב א"כ מהאי טעמא נפטרו גם ערי מקלט שניתנו לאורחים כירושלים, אבל בגמ' ב"קVII פליג אספרי וכ' הטעם לפטור ירושלים משום שלא נתחלקה לשבטים, וגם הרמב"ם מביא טעם זה משום שלא נתחלקה, נמצא פליג אספרי, וא"כ צדקו דברי הראב"ד לשיטתו. אין עושין עה"נ בספר שלא יכנסו עכו"ם ויחריבו את הארץ, ואין עושין שלש עירות נדחות זו לצד זו.VIII ואין עושין עד שיהיו המדיחים שנים או יותר, אבל במדיח אחד לא, ושיהיו המדיחים אנשים, ושיהיו מתוך העיר ושיהיו מאותו שבט וידיחו יושבי עירם ועד שידיחו רובה ויהיו המודחים ממאה עד רוב השבט, הודח רובו של שבט דנים אותם כיחידים, ואינו נעשה נדחת אלא כשהיא עיר ולא כפר או כרך, פחות ממאה כפר ורובו של שבט כרך.IX {בלא נתקיימו דיני עיר הנדחת}עיר הנדחת שהוזמו עדיה כל המחזיק בנכסיה זכה בהם, שכל אחד כבר הפקיר ממונו משעה שנגמר דינו, ומותר ליהנות בו שהרי הוזמו.X לא נתקיימו בה כל תנאיה מתרין ומעידין בכל אחד אפילו היו רוב העיר או

 :משנה הלכות   
כולה, וסוקלין אותן כיחידים וממונם ליורשיהם.XI ונוהג בזמן הבית בארץ ישראל. I סה"מ להר"מ מצוה כ"א מוצל מאש סי' נ"א. IIר"מ פ"ד מהל' עכו"ם ה"ח. III מצוה תס"ד. IV כאן. V שם ה"ד. VI שם. VII פ"ב ע"ב. VIII שם ה"ד. IX שם ה"ב. X שם ה"ח. XI שם ה"ה.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations