קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תלב  
להיות יראת ה' על פניו
מצות עשה   קפב  
דברים י' כ
 
 
   

משרשי המצוה ביראת השם גלוי לכל כי השמירה גדולה מן החטא הוא יראת העונש, ולהאמין בעונשים אשר יעידו לנו הכתובים בתורה, כי אז לא במהרה הוא חוטא. כי מטבע רוב בני האדם שלא לשמוע לצווי המלך משכלו ודעתו, אף שהוא לטובתו ולטובת בני המדינה, כל זמן שלא יתודע העונש על העובר מאת המלך, ואשרי איש ירא את ה' במצותיו חפץ מאד. ואם בא יבא איזה סיבה בלתי צפויה, וכ"ש איזה צער ונזק, אל יתלה זה במקרה הזמן וטבע העולם, ועלינו בני ישראל להאמין שהכל מסובב מאת ה' מן השמים ולירא ממנו. ואף כי מעלת העובד מיראה איננה כ"כ שלמה כעובד מאהבה (עיין לעיל מצוה תי"ח), אבל אי אפשר אפילו ליותר שלם להגיע לעבוד מאהבה אם לא השיג מדת היראה תחילה לפי שפרא אדם יולד, וכשתוסף בו חכמת התורה תבא אהבה.

  :מצוה

סנהדרין נ"ו, ר"מ פ"ב מיסה"ת, סה"מ מ"ע ד', סמ"ג עשין ד', סמ"ק סי' ד'.

 :מקור 

תלב) {הנכלל במצוה זו}מצות עשה לירא מה' שלא יעבור על דעת קונו, והצווי הזה לא בשביל דאגת פרעניות בלבד, אלא אפילו אינו ירא כלל ובטוח שלא יקבל פרענות יש לו לירא ולכוין דאגתו שלא יכעיס מלך גדול ונורא עליו, ומכאן אזהרה על המוציא שם שמים לבטלה.1 ודרשו2 את לרבות ת"ח, וגם לירא מרבו ולאהבהו, ואמרו3 מורא רבך כמורא שמים, ואמרו4 דמוקיר רבנן הוו ליה חתנין רבנן, דרחים רבנן הוו ליה בנין רבנן, דדחיל מרבנן הוא גופיה צורבא מרבנן. ובכלל המצוה שלא להתרפאות בדברי תורה, כגון הקורא פסוק על המכה ורוקק וכיוצא בזה.5 {מהות היראה}וענין היראה שכל עניני עוה"ז יהיו בעיניו הבל וריק, ויחשוב בעצמו שהוא עפר ואפר בחייו רמה ותולעה במותו, ועי"ז יהי' דבר נמנע אצלו מעבור מצות המלך מלכי המלכים. וא"א להגיע למדת היראה זולתי עם זה (כד הקמח). וכתב הסמ"ק6 כי אהבה ויראה יכולין להיות במקום אחד, ומצינו באברהם נקרא אוהב וירא, והחילוק האוהב הוא זריז במ"ע ול"ת ולעשות גדר לפרוש קודם החטא, ומדת היראה זהירות כשתבא עבירה לידו אל יעשנה. אמנם בספרי ואתחנן אמרו אין לך אהבה במקום יראה יראה במקום אהבה, אלא במדת הוקרה בלב בלבד. והעושה מצוות מאהבת שכר או מיראת היסורין טוב הוא שמאמין בהקב"ה שיש בידו להטיב ולהעניש, אך לא הגיע לעיקר המצוה אלא העושה מאהבה שלא על מנת לקבל פרס. והעושה מאהבת אדם או יראתו זו מדה רעה. ולעולם יעשה אדם מצות אפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה. ויש עוד יראה אחרת הנקראת יראת הרוממות שבא מתוך אהבה. ונוהג בכל מקום ובכל זמן בזכרים ונקבות ובכל רגע ממש.

 :משנה הלכות   
1 סה"מ סמ"ג חינוך. 2 פסחים דף נ"ב ע"ב. 3 אבות פ"ד מי"ב. 4 שבת דף כ"ג ע"ב. 5 ר"מ הל' ע"ז פי"א הי"ב יו"ד סי' קע"ט ס"ח. 6 סימן ד.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations