קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תט  
שלא להרוג רוצח עד עמדו בדין
מצות לא תעשה   רלט  
במדבר ל"ה י"ב
 
 
   

משרשי המצוה לפי שדיני נפשות צריכין דקדוק גדול ושקידה רבה להוציא הדבר לאמתו, כי הוא דבר קשה מאד לברר האמת, ונצטוו העדה להיות שופטים ומצילים, כלומר שיהפכו בזכותו. ולא שיטה דין ח"ו, אלא שאם יש לו זכות יצילהו ולא יהרג. ולכן הזהירנו התורה שיבא הדין לפני ב"ד, ולא ידינוהו העדים שראו הדבר בעיניהם והתרו בו כי מתוך ראות עיניהם והתראתם לא יוכלו להפוך בזכותו לעולם. גם מתקון העולם הוא שלא יעמדו שני אנשים על רעהו בשוק ויהרגהו ויאמרו פעל און, ומלאה הארץ רצח. לכן צותה התורה להעמיד הרשע בדין, ויראו לנפשם שמא יביא עדים אחרים להזימם, או שיכחישו זה את זה ע"י דרישה וחקירה עכ"פ. ואפילו ב"ד או עדה כולה ראוהו הורג נפש יהיו כולם עדים וישאוהו אצל ב"ד אחר וידינוהו.

  :מצוה

מכות י"ב, ר"מ פ' כ"א מרוצח, סה"מ ל"ת רצ"ב, סמ"ג לאוין קס"ג.

 :מקור 

תט) {גדרי המצוה}רוצח וכן כל חייבי בית דין, אין ממיתין און העדים ולא הרואין אותו עד שיביאו אותו לב"ד, וידינוהו למיתה בעדים.1 עברו העדים והרגו לחוטא קודם שהביאוהו לב"ד וחייבהו הב"ד, אפילו היה חייב מיתה דין ההורגו כדין רוצח נפש מישראל ונהרג עליו בזמן הבית בעדים והתראה.2 {שב"ד מענישין לצורך השעה}וחייבין ב"ד להכות ולאסור שנים רבות במצור ובמצוק לשבור זרוע הרשעים, כגון השוכר אחרים להרוג אדם מישראל, וכן המוסר חבירו לפני חיה ואכלהו וכיוצא בזה, ואף שדינו מסור לשמים, ואם היה השעה צריכה לכך הרשות בידן להרגו להוראת שעה ומיגדר מילתא.3 {רודף}ואעפ"כ מי שהיה רודף אחר חבירו להרגו או אחר נערה המאורסה והזהירוהו ולא מנע מלרדוף, אע"פ שלא קבל התראה חייבים להצילו באחד מאברי הרודף, ואם לא יכול להצילו באחד מאבריו חייבים להרגו ולהציל הנרדף.4 {רוצח שא"א לחייבו}ההורג נפשות נפשות בעדים בלא התראה, או שראו זה אחר זה, או שהכחישו בבדיקות ולא בחקירות, כל אלו רצחנין הם, וב"ד מכניסין אותו לכיפה ומאכילין אותו שעורים עד שכרסן נבקעת,5 ואין עושין כן לשאר חייבי מיתות ב"ד אלא כשאין יכולים לחייבם פוטרין אותם.6 {רצח בלא כוונה}המתכוין להרוג את זה והרג את זה פטור.7 הכוהו עשרה בני אדם במקלות וכל אחד יש בו כדי להמית ומת, כולן פטורין ממיתה, וכן דחפוהו שנים במים, או שהיו רבים יושבים ויצא חץ מביניהם והרג, שנאמר כל נפש אדם שיהא אחד הורג כל נפש.8 זרקו בו עשרה אבנים זה אחר זה וכל אחת מהן אין בה כדי להמית, וזרק אחד באחרונה ויש בה כדי להמית ומת האחרון חייב.9 {אלו שמורידין ולא מעלין}המינין והפקורסין שכופרין בתורה ועושין עבירות להכעיס הן מן המורידין ולא מעלין.10 עכו"ם עובדי ע"ז ורועי בהמה דקה לא מעלין ולא מורידין,11 אבל ישראל העושה עבירות להנאתן ולתאבתם מצוה להצילם ואסור לעמוד על דמן12 (סמ"ג). ונוהג בכל מקום ובכל זמן בזכרים ונקבות.

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פ"א מהל' רוצח ה"ה. 2מנ"ח. 3 ר"מ שם פ"ב ה"ד ה' חו"מ סי' תכ"ה בהגה בריש הסימן. 4 שם פ"א ה"ז חו"מ שם ס"א. 5 שם פ"ד ה"ח. 6 שם ה"ט. 7 שם ה"א. 8 שם ה"ו סנהדרין ע"ח ע"א. 9 שם ה"ז. 10 שם ה"י חו"מ שם ס"ה. 11 שם הי"א חו"מ שם. 12 שם הי"ב חו"מ שם.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations