קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תח  
לתת לשבת לוי ערים לשבת
מצות עשה   קע  
במדבר ל"ה ב
 
 
   

משרשי המצוה מה שמבואר בתורה ששבט לוי לא ינחלו נחלה בתוך בני ישראל לפי שהוא נכון לעבודת ה', אבל זה רק בנחלת שדות וכרמים, מיהו היו צריכים להם ערים לשבת בהם הם ונשיהם וטפם וכל חייתם ואשר להם, והפרישו ערים אלו להיותם ערי מקלט לרוצח נפש בשגגה, כי אולי תכופר עליו אדמתם המקודשת בקדושתם. והרוצח ישב שם עד מות הכהן הגדול, לפי שלא התפלל שלא יארע תקלה זו לישראל בחייו. וכשימשיך לישב בעיר מקלטו יצטער שלא יוכל לשוב לביתו ויתפלל שימות הכהן הגדול ותתקבל תפלתו ויקבל הכ"ג עונשו מדה כנגד מדה, שמפני שלא התפלל הוא על בנ"י שלא ימותו שלא בזמנם הוא ימות שלא בזמנו, ויתמנה אחר תחתיו שיתפלל ולא תהי עוד תקלה בישראל (לבוש). וזה הטעם יש לומר ג"כ שהקצו ערי הלוים, כדי שיצטערו מן הרוצחים כיון שלא התפללו על בני ישראל.

  :מצוה

סוטה כ"ו מכות ט' שלהי ערכין, ר"מ פי"ג משמיטה, סה"מ מ"ע קפ"ג, סמ"ג עשין קנ"ה.

 :מקור 

תח) {מספר ערי הלוים}קיום המצוה. שבט לוי, אף על פי שאין להם חלק בארץ, נצטוו ישראל ליתן להם ערים לשבת, ומגרשיהם הם שש ערי מקלט ועליהן שתים וארבעים עיר, וכשמוסיפין ערי מקלט אחרים בימי המשיח, שיתגלה לנו במהרה, הכל ללוים.1 שיעור גודל הערים עיין לעיל מצוה (שמ"ב), מ"ב עיר הנוספות על השש נמי קולטות, ומה בין אלו לאלו, שערי מקלט קולטות בין לדעת ובין שלא לדעת, הואיל ונכנס נקלט, ושאר ערי הלוים אינם קולטות אלא לדעת, ורוצח הדר בערי מקלט אינו נותן שכר בית, והדר במ"ב עיר נותן שכר לבעל הבית.2 {שאין ללוים נחלה בארץ}בן לוי שנטל חלק בארץ ישראל חוץ מזו מעבירין אותה ממנו, ואם ירש מאבי אמו ישראל הרי הוא שלו ודינו כדין ישראל לענין מכירה וגאולה.3 שאר ארצות שכובש מלך ישראל, הכהנים והלוים באותן הארצות ובביזתן ככל ישראל.4 ובמנ"ח נסתפק אי עיירות שנוטלין הלוים בשאר הארצות ג"כ קולטות, ותלוי בערי הלוים בכל מקום שהם, או גזירת הכתוב דוקא הני מ"ח, וכתב דספק עד שיבא מורה צדק, ולפי ענ"ד פשוט דדוקא הני מ"ח, ונראה ראי' מגמ' מכות דף י' כל ערי הלוים קולטות וכל אחת מהן מקלט הוא שנא' ועליהם תתנו ארבעים ושתים עיר וכל הערים אשר תתנו ללוים ארבעים ושמונה עיר, הקישן הכתוב כולן זו לזו לקלוט, עיין סמ"ג (מ"ע ע"ו), הרי דגם על המ"ב עיר אי לאו הקישא לא היו קולטין, וא"כ עיירות משאר ארצות שאין להם היקש אינן קולטות. וכ' הסמ"ג דלע"ל הלוים נוטלין חלק אף בארץ, והאחרונים הקשו עליו. ועיין פסיקתא רבתי אות ג' וברוקח הגדול ה' ר"ח סי' רכ"ט, א"ר לוי עתידה ירושלים להיות כארץ ישראל וארץ ישראל בכל העולם כולו. ונוהג בארץ ישראל, ומוטל על הצבור ויותר על ראשי העם.

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פי"ג מהל' שמיטה ה"א1. 2 שם פ"ח מהל' רוצח ה"י. 3 שם פי"ג מהל' שמיטה הל' ט' י'. 4 שם הי"א.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations