קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תג  
קרבן מוסף של ר"ח
מצות עשה   קסו  
במדבר כ"ח י"א, י"ד, ט"ו
 
 
   

משרשי המצוה מה שאמרו רז"ל מה נשתנה מוסף ראש חדש שנאמר בו לה' מה שלא נאמר בשאר מוספים, אמר הקב"ה הביאו עלי קרבן על שמיעטתי את הירח, כלומר הביאו לפני קרבן ריצוי. ומה שנצטוו דוקא ישראל על זה ולא שאר אומות נראה לפי מה שכתב מוהר"ם כי הממונה של אותו חדש מבקש דין ומשפט על ישראל בשביל מיעוט הירח, כי ישראל מונים ללבנה, וצדיקים נקראים על שמה, דוד הקטן שמואל הקטן, לפיכך צוה השי"ת לפייסו בקרבן. ואין זה ח"ו כזובח לממונה, כיון שנצטווינו מהשי"ת להקריב קרבן זה נמצא אנן רצון אדון עושין. ומזה הטעם ג"כ מותר להביא שעיר לעזאזל, עיין רמב"ן ויקרא ט"ז ח', וז"ל ואין הכוונה בשעיר המשתלח שיהי' קרבן מאתנו אליו חלילה, אבל תהי' כונתינו לעשות רצון בוראינו שצונו בכך, ע"ש והבן. ודרשו רז"ל פרים כנגד אברהם שנאמר ואל הבקר רץ אברהם, איל כנגד יצחק דכתיב והנה איל אחר, כבשים כנגד יעקב דכתיב והכשבים הפריד יעקב, ושעיר אחד לחטאת כנגד השבטים דכתיב וישחטו שעיר עזים.

  :מצוה

מראה מקומות עיין מצוה ת"ב.

 :מקור 

תג) {סדר הקרבתו}מצות עשה להקריב בכל ראש חדש קרבן מוסף נוסף על קרבנות היום, והם פרים בני בקר שנים, ואיל אחד, ושבעה כבשים הכל עולות, ושעיר עזים אחד לחטאת.1 ושעיר החטאת מקריבין קודם לעולות.2 סדר הקרבת העולות אחד הוא, כמעשה התמיד ושאר העולות, ומעשה החטאת של ראשי חדשים ושל מועדות כמעשה קרבן חטאת הנאכלת, והכל מפורש כל אחד על מקומו.3 {זמן מוסף}זמן מוסף היום ככל קרבן מוסף, עיין מצוה ת"ב, אלא שפעם אחת נשתהו עידי קדוש החדש מלבוא עד בין הערבים ונתקלקלו במקדש, ולא ידעו מה לעשות, אם יעשו עולה (ר"ל תמיד) של בין הערבים שמא יבאו העדים ואי אפשר שיקריבו עוד מוסף היום אחר תמיד של בין הערבים, התקינו בית דין שלא היו מקבלין עדות החדש אלא עד המנחה כדי שיהא שהות ביום להקריב מוספין ותמיד של בין הערבים.4 ויש מפרשים5 שנתקלקלו הלוים בשיר ממש, ר"ל ששרו שיר אחר משהיה להם לשיר. לא באו עדים עד המנחה עושים תמיד של בין הערבים, ואם באו עדים מן המנחה ולמעלה נוהגין אותו היום קדש ולמחר קדש, ומקריבין מוסף למחר מיד אחר התמיד של שחר.6 {שיר של יום}ואומרין שיר של ראש חדש תהלים מזמור ק"ד.7 חל שבת ראש חדש השיר של ראש חדש דוחה השיר של שבת, כדי לפרסם שהיום ראש חדש,8 ובשבת הבא אומרים שירה שדלגו בשבת ראש חדש.9 {דיני קדימה}ומקריבין מוסף של שבת קודם של ראש חדש.10 קרבנות מוסף אינם מעכבין זה את זה. לא היו להם אלא ששה כבשים מקריבין ששה, ואפילו לא מצאו אחד מקריבין אותו, ואין חייבין להקריב השאר למחר או למועד אחר, שכל קרבן צבור שעבר זמנו בטל קרבנו ואין לו תשלומין.11 ונוהג בזמן הבית, והמצוה מוטלת על הצבור, וביותר על הכהנים ככל קרבנות צבור.

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פ"ז מהל' תמידין ה"א. 2 ועי' ר"מ שם פ"ט ה"ז. 3 שם פ"ז ה"ב. 4 שם פ"ג מהל' קדוש החודש ה"ה, ועי' בלח"מ. 5 עי' תוס' ביצה דף ה' ע"א ד"ה ונתקלקלו. 6 ר"מ שם ה"ו. 7 שם פ"ו הל' תמידין ה"י, ועיי' בשו"ת רמ"ע מפאנו ממדרש הנעלם. 8 שם ה"י. 9 סוכה נ"ה ע"א. 10 ר"מ שם פ"ט ה"ב 11 ר"מ שם פ"ח ה"כ.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations