קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה שמח  
שלא להניח עכו"ם לעבוד בע"ע בפרך
מצות לא תעשה   ריג  
ויקרא כ"ה נ"ג
 
 
   

משרשי המצוה שלא נאמר מאחר שזה העבד העברי עבר על נפשו ומכר עצמו לעבד לנכרי, ודרשו ז"ל וכי ימוך אחיך עמך, מי גרם לו שימוך דבוקו עמו, אם כן רשע הוא נניחו שיעבוד בו והלעיטהו לרשע וימות, ולכן הזהירה התורה לא ירדנו בפרך לעיניך. והאיך עיניך יכולים לראות ברדיית אחיך, כי מזרע אברהם יצחק ויעקב הוא. ואף על פי שחטא קראו הכתוב אחיך, וכי ימוך אחיך, ואף שהוא מך במצות אולי ישוב לה' וירחמהו. ועל כיוצא בזה אמרו רז"ל (קידושין כ' ע"ב) שלא תאמר מאחר שהלך זה ונעשה משמש לע"ז אדחה אבן אחר הנופל, תלמוד לומר אחרי נמכר גאולה תהיה לו. ומהאי טעמא אסור להניחו ולרדותו גם כן. והחנוך כתב ששורש מצוה זו גלויה לכל רואי שמש.

  :מצוה

מראה מקומות עיין מצוה שמ"ה.

 :מקור 

שמח) {מכירת עבד עברי}עבד עברי שמכרוהו בית דין בגנבתו אין מוכרין אותו אלא לישראל או לגר צדק. וכן המוכר עצמו אין רשאי למכור עצמו לעכו"ם, ואפילו לא לגר תושב, ואם עבר ומכר עצמו אפילו לעכו"ם, ואפילו לעבודת כוכבים עצמה, הרי זה מכור, שנאמר או לעקר זה הנמכר לעבודת כוכבים עצמה.1 {החיוב על ישראל למנוע רדייה}ואסור לו לעכו"ם הקונה אותו לעבוד עמו בפרך (ומהו עבודת פרך עיין לעיל מצוה שמ"ו), ואם רצה עכו"ם לעבוד עמו בפרך מצוה על כל אדם מישראל להצילו ממנו, ואמרו בספרא2 לא ירדנו בפרך לעיניך אין אתה מצווה אלא לעיניך, כלומר שאין אנו חייבים לחזר עליו ולהכנס בבית העכו"ם לראות אם ירדנו בפרך, אלא כל זמן שנראה הדבר מצווין אנו למנעו ואם הניחוהו עובד ויש בידו למנעו עובר בלאו.3 {חיוב העכו"ם הרודה בע"ע}ויש להסתפק בעכו"ם שעבד את ישראל בפרך אי חייב מיתה, דהרי אפשר שחייב מיתה על שציערו לישראל, ואולי קצת ראי' ממשה רבינו שראה איש מצרי מכה עברי מאחיו ורודהו בפרך ולכן הרגו, ואולי מטעם זה נתחייבו מצרים מיתה, והרמב"ם בשמנה פרקים4 דבר מקושית המפרשים כיון שהיתה גזרת וענו אותם א"כ קיימו רצון השם, וע"ש מה שתירץ, ולהנ"ל י"ל כיון שעבדו בהם בפרך, ובמקום אחר5 פירשתי דהרי הקב"ה לכתחלה התנה שאותה אומה שתשעבד את ישראל ידון אותה וכמ"ש וגם את הגוי אשר יעבודו דן אנכי, ואם כן לא ידענא מאי קשיא, דכך היה התנאי ועל שם זה נכנסו ושעבדו את ישראל, והוה דומיא דמי שאומר לחבירו שבר כלי ותשלם שחייב לשלם, והכי נמי, ויש להאריך. ונוהג בזמן שדין עבד עברי נוהג וידינו תקיפה על האומות ויש לנו כח לצוותם לעשות על פי חוקי התורה. ואם עבר אין לוקין על לאו זה כיון דאין בו מעשה.

 :משנה הלכות   
1 ר"מ הל' עבדים פ"א ה"ג. 2 בהר ספ"ח. 3 שם הל' ו'. 4 פ"ח. 5 עי' הגדה של פסח עם מגיד משנה, ברוך שומר הבטחתו.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations