קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה שמו  
לא תרדה בו בפרך
מצות לא תעשה   ריב  
ויקרא כ"ה מ"ג
 
 
   

משרשי המצוה מה שהקדים הכתוב כי עבדי הם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים לא ימכרו ממכרת עבד, והרודה בעבדו מראה עצמו מושל עליו, כמו שכתב האבן עזרא ז"ל. ולא ראוי למשול לישראל, כי אם על עכו"ם, אבל זה אחיך הוא שכל זרע ישראל ענפים הם מגזע אחד ומקור אחד מחצבתם, ואין איש נפרד מחבריו מפאת נפשותם (אף שגופים נפרדים הם) כי כולם נפש אחד הם ואחדות אחד לכולם, כי משרש אחד נוצרו כמפורסם במקומות רבים. וזה שאמר ובאחיכם בני ישראל איש באחיו, כלומר כל איש נכלל ודבק באחיו, ולכן לא תרדה בו בפרך. ועל דרך הרמז שבזכות לא תרדה בו בפרך באחיכם בני ישראל תזכו להתנחלתם אותם לבניכם בעבד כנעני, והוא אשר תלה ירמיה צרות הגלות המר במה שלא שלחו ישראל את עבדיהם העברים חפשים (ועיין אלשיך).

  :מצוה

מראה מקומות עיין מצוה הקודמת.

 :מקור 

שמו) {הגדרת עבודת פרך}קיום המצוה. איזהו עבודת הפרך פירשו לנו רז"ל1 עבודה שאין לה קצבה, וכן עבודה שאין צריך לה אלא שאומר לו שיעבוד כדי שלא יתבטל העבד ויעשה עצל, וע"ד משל אמרו שלא יאמר האדם עדור תחת הגפנים עד שאבא שהרי לא נתן קצבה, אלא יאמר עדור עד שעה פלונית או עד מקום פלוני.2 ובספרא3 אמרו עוד שלא יאמר לו החם לי כוס והוא א"צ לו, וכן כל היוצא בזה. ואמה העבריה בכלל הלאו היא דאיתקש עברי לעבריה ועבריה לעברי לכל דבר מדברים אלו.4 ודרשו חז"ל5 ויעבידו מצרים את בני ישראל בפרך, שהחליפו עבודת אנשים לנשים ועבודת נשים לאנשים, עבודת היום ללילה ועבודת לילה ליום, ופשוט דאם כן כל זה בכלל פרך לעבד עברי.6 {חלה פניו עד שנתרצה}ובאלשיך כתב בפה רך בלשון רכה כמו סוטה י"א, ויהיה פי' בפה רך שתחלה פניו עד שיתרצה, ויאמר מרצונו הוא עושה, אבל באמת אינו עושה אלא מפני שהוא בוש ממך, ואתה עושה הכנות שיעשה מה שאין לבו חפץ, ויראת מאלקיך כי הוא ית"ש יודע כי לא מלבו עושה זאת, ואל תאמר אם אני אחלה פניו בפה רך והוא מודה ועושה למה ימנעני הוא ית"ש מלעשותו, לזה אמר כי עבדך ואמתך אשר יהיה מן הגויים בהם תעשה, כי הם ירודים לך במדרגה, ולא באחיך. {שאר פרטים וכללים}ובספרא7 עוד בו אין אתה רודה בפרך אבל רודה אתה בבן חורין בפרך, ופיר' הראב"ד והר"ש אם הוא שכירך ונשתכר לעבוד עבודה קשה. ונוהג מצוה זו בזכרים ונקבות בזמן שהיובל נוהג, ואין בה מלקות לפי שאין בה מעשה דבמלאכה שאין צריכה הוא דבר המסור ללב, וגם במשנה עבודת לילה ליום ולהיפוך מ"מ אינו עושה מעשה אלא מצווהו. וכתב החנוך ואע"פ שאינה נוהג בזמן הזה ראוי לו לאדם להזהר בענין זה המצוה גם היום בהיות עניים בני ביתו, ולהזהר הרבה שלא לעבדם בפרך ולדחקם יותר מדאי, ויתן אל לבו כי העניות והעושר גלגל הוא שחוזר בעולם. שמו

 :משנה הלכות   
1 ת"כ פ' בהר פ"ז. 2 ר"מ פ"א מהל' עבדים ה"ו. 3 שם והובא בכ"מ שם. 4 מנ"ח. 5 סוטה דף י"א ע"ב. 6 הגהות מיימוניות שם אות ב'. 7 שם, והובא בהגהות מיימוניות שם אות ג'.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations