קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה שח  
לשבות ממלאכה בחג השבועות
מצות עשה   קיז  
ויקרא כ"ג כ"א
 
 
   

צוה הקב"ה לשבות ממלאכת עבודה בחג השבועות שהוא ו' בניסן, לבד מה שמיוחד לצורך אוכל נפש, שנאמר (ויקרא כ"ג כ"א) וקראתם בעצם היום הזה מקרא קדש. משרשי המצוה כי זה היום שקוינו לו, ונגלה לנו הקב"ה וקדשנו קדושה עולמית כדכתיב וארשתיך לי לעולם, ונתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו. וצריך בכל שנה ושנה ביום הזה לזכור כל החרדות והקולות וברקים, ולהיות זריז בקיום התורה והמצות ולעסוק בה בכל יכלתינו, וכדרך המלכים והשרים שעושים סעודה בכל שנה ליום אפריונם ולחזק הברית הראשון, ואם מתעסק במלאכה ופונה לעסקיו אינו נותן לבו לכל זה. ואמרינן בירושלמי (ר"ה) בכל הקרבנות כתיב חטאת ובעצרת לא כתיב חטאת, אמר להם הקב"ה לישראל מיום שקבלתם התורה עליכם כאילו לא חטאתם בימיכם, ועל כן יש לשמוח בחג השבועות. ולזה כיון רב יוסף באמרו אי לאו האי יומא כמה יוסף איכא בשוקא.

  :מצוה

ביצה ח' מכות כ"א, ר"מ פ"א מה' יו"ט, סה"מ מ"ע קפ"ב, ל"ת שכ"ה סמ"ג עשין ל"ה לאוין ע"ב, יראים קי"ב או"ח תצ"ה.

 :מקור 

שח) {המצוה}מצות עשה לשבות ממלאכה בחג השבועות,1 ושביתתו שוה בכל עניניו לראשון ושביעי של פסח עיין מצוה (רצ"ז- צ"ח ש' ש"א) וכל מלאכת אוכל נפש מותר.2 {פרטי דינים}העושה אבות מלאכות הרבה ביו"ט בהתראה אחת, כגון שזרע ובנה וסתר, וארג, אינו לוקה אלא אחת, חילוק מלאכות לשבת ואין חילוק מלאכות ליו"ט.3 ומותר להוציא קטן או מפתח וכיוצא באלו שהם לצורך יו"ט.4 {לבשל יותר מן הצורך}ממלאה אשה קדרה בשר אף על פי שאינה צריכה אלא לחתיכה אחת, ומולח אדם כמה חתיכות בשר בבת אחת אע"פ שאינו צריך אלא לחתיכה אחת, וכיוצא בזה.5 בישל ביו"ט כדי לאכול בו ביום, או בשביל אורחים ולא באו, מותר לאכול אותו תבשיל למחר בין בחול ובין בשבת ובלבד שלא יערים, ואם הערים אסור ואפילו בשבת שאחר יו"ט מפני שהחמירו במערים יותר מבמזיד.6 ומ"מ מי ששכח לערב עירוב תבשילין ונזכר ע"ש בבוקר ממלא קדרה בשר ליו"ט, ומה שנשאר אוכל לשבת ואפילו לכתחלה כיון דמבשל קודם אכילה ואוכל מקדרה זו.7 בני החיל שנתנו קמח לישראל לעשות להם פת ביו"ט אם כשנותנין פת ממנו לתינוק אין מקפידין מותר לאפות להם.8 {מוקצה ביו"ט}וכל שמותר בשבת מותר ביו"ט, ויש מוקצה אסור ביו"ט ומותר בשבת, ויש חולקין.9 ובשני יו"ט של גליות מוקצה ביום ראשון או שנולד בראשון אם הכין אותו לשני מותר.10 ונוהג בכל מקום ובכל זמן בזכרים ונקבות.

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פ"א מה' יו"ט ה"א ב'. 2 שם ה"ד. 3 שם ה"ג. 4 שם ה"ד או"ח סי' תצ"ה ס"א תקי"ח ס"א. 5 ר"מ שם ה"י או"ח סי' ת"ק תק"ג ס"א ב' ס"ה וסי' תק"ז ס"ו. 6 ר"מ שם הי"א או"ח סי' תקכ"ז סכ"ג כ"ד. 7 שם סי' תקכ"ז סעי' כ"א. 8 ר"מ שם הי"ד או"ח סי' תקי"ב ס"ב. 9ר"מ שם הי"ז או"ח סי' תצ"ה ס"א וס"ד בהגה. 10 ר"מ שם הכ"ד רמ"א שם.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations