קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה שב  
מצות עומר
מצות עשה   קיד  
ויקרא כ"ג י', י"א
 
 
   

צוה הקב"ה להקריב ביום שני של פסח מנחת העומר יתר על קרבן מוסף, שנאמר (ויקרא כ"ג י', י"א) והבאתם את עומר ראשית קצירכם וגו' והניף את העומר לרצונכם ממחרת השבת. משרשי המצוה מה שאמרו רז"ל אמר הקב"ה הביאו לפני עומר בפסח כדי שתתברך לכם תבואה שבשדות, ומביאין ראשית קצירה אל הכהן טרם נהנה ממנה והכהן יניפנה, למען נזכור חסדו וטובו הגדול ברוך הוא וברוך שמו שעושה עם בריותיו לחדש להם תבואה למחיה שנה שנה. ועד"ה צוה הקב"ה להקריב קרבן זה יום שני של פסח שמא חטאו ישראל מרוב שמחה וזחה דעתם במצות פסח ומצה, והם מסובין לאכול ולשתות כבני חורין. ולכן צוה להקריב קרבן לרצות מדת הדין הרפה, כד"א והקריב את אשר לחטאת ראשונה כדי שתטיל חלקה בתחלה (מצ"ד), ובזה יש להבין שבא מן השעורים דוק תשכח.

  :מצוה

מנחות פרק ו', ר"מ פ"ז מתמידין, סה"מ מ"ע ע"ד, סמ"ג עשין קצ"ט.

 :מקור 

שב) {מצות העומר}קיום המצוה. ביום שני של פסח, שהוא יום ששה עשר בניסן, מקריבין יתר על מוסף היום כבש לעולה עם עומר התנופה.I העומר בא מן השעורים,II ואינו בא אלא מארץ ישראל,III דוחה את השבת ואת הטומאה.IV {קצירתו}וזה מעשהו, ערב יו"ט יוצאין שלוחי בית דין ועושים כריכות שעורים במחובר לקרקע, כל העיירות הסמוכות מתכנסות לשם שיהא נקצר בעסק גדול, כדי לבטל דעת המינים בזה, קוצרין שלש סאין שעורים בג' אנשים ובג' קופות ובג' מגלות, חשכה אומר הקוצר לכל העומדים שם בא השמש אומרים לו הין, בא השמש אומרין לו הין, בא השמש אומרין לו הין, על כל דבר היה שואל ג' פעמים והם משיבין ג' פעמים, מגל זה אומרין לן הין וכו', קופה זו אומרין לו הין וכו', אם היה שבת אומר להן שבת היום ואומרין לו הין וכו', ואחר כך אומר אקצור והן אומרין לו קצור וכו', וכל זה מפני הטועים שיצאו מכלל ישראל בבית שני ואמרו שזה שנאמר בתורה ממחרת השבת היא שבת בראשית, ומפי השמועה למדו שאינה אלא יו"ט.V {הקרבתו}קצרוהו ונתנוהו בקופות, הביאוהו לעזרה, חבטוהו, וזורין ובוררין ומהבהבין השעורין באור באביב מנוקב, שוטחין אותן בעזרה שיהא רוח מנשבת בו, נותנין אותו לרחיים וטוחנין את השלש סאין, ומוציאין מהכל עשרון אחת קמח מנופה בי"ג נפות, בוללין אותו בלוג שמן ונותנין עליו קומץ לבונה כשאר המנחות, מניפו במזרח מוליך ומביא מעלה ומוריד, ומקריב ככל המנחות, ושיריים נאכלין לכהנים,VI קצירתו כשרה בישראל ונקרב בכהנים.VII והוא קרבן ציבור, ונוהג בזמן הבית שיבנה במהרה בימינו.

 :משנה הלכות   
I ר"מ פ"ז מה' תמידין ה"ג. II שם הי"א. III שם ה"ה. IV שם ה"ד. V שם הי"א. VI שם הי"ב. VII חינוך.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations