קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה רפד  
שלא לאכול טבל
מצות לא תעשה   קעז  
ויקרא כ"ב ט"ו
 
 
   

הזהיר הקב"ה לעם קדשו שלא לאכול טבל, והוא דבר שלא הורמו ממנו תרומה ומעשרות, שנאמר (ויקרא כ"ב ט"ו) ולא יחללו את קדשי בני ישראל את אשר ירימו לה'. ובעתידים להרים הכתוב מדבר. משרשי המצוה לפי שהקב"ה לא נתן להכהנים והלוים משרתי ה' חלק בארץ, ותרומות ומעשרות הם חלקם, והאוכל טבל גוזל מתנות שלהם ומפקיע שער עובדי השם הכהנים העומדים לשרת, והלוים העומדים לשורר, ומעשר עני מהעניים אשר עיניהם תלויות עליו. והכהן עצמו שמותר בתרומה גדולה ובתרומות מעשר אסור בטבל מטעם שלא הבדיל בין קודש לחול אלא השוה ביניהם כדכתיב, הוי אומרים לרע טוב ולטוב רע, שמים חושך לאור ואור לחושך. והמפריש מתנות מבדיל בין קודש לחול, והאוכל טבל מערב חול בקודש ואינו מפריש בין טמא לטהור, ולכן ענשו במיתה בידי שמים כי הגיע עד שמים עונו (מצ"ד מ"ר). ורמז גדול יש שמחויב אדם מישראל להבדיל בין הקודש ובין החול ולא לערב הגבולים, דע זה.

  :מצוה

סנהדרין פ"ג מכות י"ג, ר"מ פ"י מהמ"א, סה"מ ל"ת קנ"ג, סמ"ג לאוין קמ"ז, יו"ד סי' של"א.

 :מקור 

רפד) {גדר טבל ואיסורו}טבל נוהג בדגן ותירוש ויצהר מדאורייתא, ובשאר כל הפירות מדרבנן,1 ונקרא טבל לזה כל שלא הורמו תרומה גדולה ותרומות מעשר או מעשר ראשון או מעשר שני ואפילו מעשר עני,2 והאוכל כזית מכל אלו עובר בלאו זה אלא שיש חלוק לענין עונשין, דבטבל שלא ניטלה ממנו תרומה גדולה, וכן האוכל מעשר קודם שנטלה ממנו תרומה מעשר, וכן האוכל עיסה קודם שלא הורמה חלתה חייב מיתה בידי שמים, ועל השאר אינו אלא בלאו, ולוקה.3 ואזהרתם דכתיב לא תוכל לאכול בשעריך.4 {פרטי דינים}משקין היוצאין מפירות הרי הן כמותן, ואין לוקין אלא איין ושמן.5 טבל שנתערב בהיתר אוסר בכל שהוא משום דהוה ליה דבר שיש לו מתירין. (ירושלמי נדרים פ"ו ה"ד, ובבלי ע"ז דף ע"ג ע"ב ובתוס' שם ונדרים נ"ח ע"א ועיין ר"ן שם).6 {קביעות למעשר}ומשעה שנגמרה מלאכתן בפירות שגמר למכור בשוק, נעשה טבל, אבל בפירות שכוונתו להביא לבית מותר לאכול עראי עד שיכנס לבית וקבעו.7 ואחד מו' דברים קובע פירות שנגמרו למעשר, החצר, והמקח, והאש, והמלח, והתרומה, והשבת, אם הגיע אחד מאלו נקבע למעשר.8 ואיזהו אכילת עראי שמותר, מקלף שעורים אחת אחת ואוכל, קלף יותר וכנס לידו חייב לעשר, היה מולל מלילות חטים מנפה מיד ליד ואוכל, נפה לתוך חיקו קבע למעשר.9 היה אוכל באשכול בגינה ונכנס לחצר אע"פ שחזר ויצא לא יגמור עד שיעשר, תאנה בחצר אוכל ממנה אחת אחת ואם צירף חייב במעשר, עלה לראש האילן ממלא חיקו ואוכל שם שאין אויר חצר קובע למעשר, אכל פירות ונשאל על התרומה אי אכל טבל למפרע10 (עיין שו"ת ח"א סי' ד') {פירות עכו"ם וחו"ל}פירות עכו"ם שנגמרו בידו אפילו בארץ ישראל פטורין מכולם, ואם לקחן ישראל לאחר שנתלשו וגמרן חייבין, ומעשר ראשון של אלו משייר לעצמו שאומר ללוי באתי מכח איש שאין אתה יכול ליטול ממנו.11 שותפות עכו"ם חייבת בתרו"מ.12 פירות הפקר פטורין, והזורע שדה הפקר חייבין.13 פירות חו"ל פטורין, הכניסן לארץ או הוציא פירות ארץ ישראל לחו"ל מחלוקת14 (ועיין לעיל מצוה ע"ב). ונוהג בזכרים ונקבות בזמן שהיובל נוהג ובזמן הזה מדרבנן.

 :משנה הלכות   
1 ר"מ הל' תרומות פ"ב ה"א, ועי' שם הל' מאכ"א פ"י הכ"א. 2 שם פ"י מה' מאכלות אסורות הי"ט. 3 שם הי"ט כ'. 4 שם הכ"א. 5 שם הכ"ב, ועי' כ"מ ורדב"ז. 6 עי' מנ"ח. 7 שם פ"ג מה' מעשר ה"א ב'. 8 שם ה"ג. 9 שם הי"ט. 10 תרומות פ"ח מ"ג ירושלמי שם ה"ב מעשרות פ"ב ה"ג. 11 שם פ"א מה' תרומות הי"א י"ב י"ג יו"ד סי' של"א ס"ה ו' ז'. 12 שם ה"כ. 13 שם פ"ב הי"א. 14 שם פ"א ה"א כ"א כ"ב יו"ד סי' של"א סי"ב.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations