הזהיר הקב"ה שלא יעבוד כהן בעל מום בעבודת המקדש, שנאמר (ויקרא כ"א י"ז) איש איש מזרע אהרן אשר יהיה בו מום לא יקרב להקריב לחם אלקיו.
משרשי המצוה כי התבונה הישרה והפרצוף המתוקן כפי שציירו הצייר הגדול ית"ש יורה על תכונת הנפש ועל המדות טובות והפעולות אשר יעשה האיש השלם רצויות וחשובות בעיני כל רואיהם, וההיפוך מורה ההיפוך. ואתה רואה מלך בשר ודם לא יעמדו לפניו לשבת בהיכלו אלא אנשים בעלי יופי וצורה והידור, וכל שכן לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה, וכל שכן שלוחי הכפרה. כי אין ראוי בשום צד שיהיה בהם שינוי צורה מכל צורותיו, כי הצורה החיצונה מורה על הצורה הפנימית. גם יתפוש לברואיו ביראת הכבוד מהם, ועל דרך זה אמרו בסנהדרין שאין מעמידין בסנהדרין אלא בעלי קומה וכל הני מעלות שנאמרו במשה, דוק ותשכח. ועיין לקמן מצוה רע"ו.
|
:מצוה |
ערה) {מנין וסוגי המומין}שלשה מיני מומים הם א) יש מומים הפוסלים באדם ובבהמות ובמספרם הם חמשים, ואם היה לכהן אחד ממומין הללו ועבד לוקה וחלל העבודה, ב) יש מומין הנוהגים באדם ולא בבהמה, וכהן שעבד עבודה במומין הללו לוקה ועבודתו כשרה, ובמספרם הם תשעים, ג)ויש שאינן מומין ואסרום חכמים מפני מראית העין שנראים כמומין והם שנים במספרם, סך הכל קמ"ב מומין עיין ר"מ1 ואין פוסלים באדם אלא מומין שבגלוי, אבל מומין שבחלל הגוף כגון ניטל הטחול או נקבו בני מעיו וכיוצא בזה, אף על פי שיעשה בהם טרפה עבודתו כשרה.2 ומומין הללו אין חלוק אי נולדו עמו או הוו בו אחר כך.3 טומטום ואנדרוגינוס הוה בכלל בעל מום ומחלל עבודה.4
{ביחד עם שאר פסולים}זר בעל מום שעבד לוקה משום זר ואינו לוקה משום בעל מום.5 בעל מום ששימש בטומאה חייב משום טומאה ג"כ.6
{שאר פרטים}ואינו חייב אלא בד' עבודות, שחיטה קבלה הולכה וזריקה, ובשאר עבודות אף ע"פ שעבודתו פסולה אינו לוקה.7 כהן ערל8 או שעבד ע"ז ועבד עבודה לוקה ומחלל העבודה, ועבד ע"ז אפילו עשה תשובה עבודתו מחוללת.9 ובמנ"ח כתב דבע"מ כשר לשריפת פרה ושאר עבודותיה, ופלא דמפורש להיפוך בתוס' זבחים ט"ז ע"ב ד"ה שם, ובתוספתא דפרה פ"ג הל' ה' ועוד בכמה מקומות. ובחידושי הארכתי בס"ד. ונוהג בזמן הבית בזכרי כהונה, והעובר ועובד והוא בע"מ מן המומין הפוסלין באדם ובבהמה לוקה ועבודתו מחוללת ובמומין המיוחדות באדם לוקה ועבודתו כשרה. ובמומין שהם מפני מראית העין אינו לוקה ועבודתו כשרה.
|
:משנה
הלכות |