קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה כז  
שלא לעשות צלמים
מצות לא תעשה   יה  
שמות כ' ד
 
 
   

הזהיר הקב"ה שלא נעשה ולא נצוה לאחרים לעשות שום צורה שתעבד לע"ז, שנאמר (שמות כ' ד') לא תעשה לך פסל וכל תמונה, ואיכא דיליף לה מקרא דאל תפנו את האלילים ואלהי מסכה לא תעשו לכם (רמב"ן). והמצוה לעשותה הוא הוא הגורם העשייה, ובספרי לא תעשה אפילו לאחרים. ונוהגת בכל מקום ובכל זמן בזו"נ והעובר עליה חייב מלקות. וב"נ ג"כ מוזהר עליה.

שורש מצוה זו ידוע שהוא להרחיק האלילים ושלא יאמר דוקא העובד ע"ז חייב שמכעיס את יוצרו, אלא גם העושה לאחרים חייב שנאמר לא תעשה לך פסל לא תהיה פוסל המטבע בצד הטומאה, כי האדם נברא בצלם קונו ואל תעשה לך כפסולי המוקדשים שהמחשבה פוסלת בהם, כלומר לא תפסול את עצמך. ובזוהר כל מי שאינו לומד בנו תורה עובר על לא תעשה לך פסל, ולבסוף נעשה בן סורר ומורה.

  :מצוה

סנהדרין נ"ח, ר"מ ה' ע"ז פ"ג, סה"מ ל"ת ב', סמ"ג לאוין ב', יראים ס"ד, סמ"ק קס"א, יו"ד סי' קמ"א

 :מקור 

כז) {גדרי האיסור}דעת הרמב"ן1 שאין האזהרה אלא שלא יעשה צלמים ע"ד לעבדם.2 ובכל התורה קיי"ל אין שליח לדבר עבירה והכא חייב, דגם הציווי בכלל עבירה והעושה או מצוה חייב מלקות.3 וישראל העושה לעכו"ם עובר בלאו.4 והעושה לעצמו עובר בב' לאוין.5 אין נ"מ בין צורה לצורה, ואפילו שלשול קטן מאחר שיעשה ע"מ לעבדם.6 והעושה צורות שלא ע"מ לעבדם שנכללו באיסור אלו הם, צורת אדם, צורות שבמדור השכינה כגון ד' פנים להדי הדדי, ושבמדור העליון, כגון חיות ושרפים ואופנים ומלאכי השרת, ושבמדור התחתון כגון חמה ולבנה כוכבים ומזלות כולן אסורין.7 ועיין ש"ע יו"ד סי' קמ"א פרטי הדינים. {צורה שאינה בולטת}וחילוק בין צורה שוקעת לצורה בולטת, וטבעת שיש עליה חותם ואין עליה חותם, ובין שעשה הצורה בכל איבריה או רק הפנים,8 והסמ"ג נוטה לאיסור בכל אופנים. ולצור בצבעונים לא שוקע ולא בולט מותר אפי' לישראל עצמו, כ"כ המרדכי בשם מהר"ם, ולכן המציירים במחזורים ליכא למיחש משום איסור, אבל אסור לעשות כן משום שמסתכלין בה בשעת התפלה ואין מכוונין לבם השמים, מרדכי פ' כל הצלמים.9 ופשוט דאם עשאו לשם ע"ז אפי' בצבעונים חייב. {מסחר בצורות אסורות}ויש ליזהר לצורפי זהב וכסף ישראלים שלא לעשות צלמים לע"ז, ולבעלי חנויות שלא למכרם, וכל דבר שצריך לה ולמשמשיה כגון גביעין ששותין בהן יין נסך לקלון ע"ז, ומחתות או מעילים לקטר או לעטר בהן ע"ז, יכרת לאיש אשר יעשנה,10 ותנן11 אלו דברים אסורים למכור לכותים אצטרובלין ובנות שיח וכו'. ואין עושין תכשיטין ולולאות ונזמים וטבעות לאליל,12 ואין לך עושה גדול ממכרן לאליל, ותנן13 אין בונין עמהם בסולקי, וגרדום, איצטדיא, ובימה, מאחר שמסייע נראה כעובד (עכ"ל יראים מצ' ע"ח). {שאר צורות אסורות}ועיין טו"ז יו"ד14 מה שנהגו לעשות דמות ארי' על ארון קודש בביהכ"נ. אסור לעשות משמשין שבמקדש דוגמתן ממש כגון מנורה וכלים אם לא ישנה בה קצת בגובה או באורך.15 כז

 :משנה הלכות   
1 ספר המצות לאו ה'. 2 כלומר קבלתם לאלהות. 3 ר"מ בס"ה לאו ב' וג', כמבואר במנ"ח. 4 ר"מ פ"ג מה' עכו"ם ה"ט. 5 שם וסה"מ לאו ג'. 6 ע"ז מ"ג ע"ב ר"מ שם פ"ב ה"א. 7 ר"מ שם פ"ג ה"י י"א יו"ד סי' קמ"א ס"ד. 8 ר"מ שם הי"א, יו"ד סי' קמ"א ס"ד ה'. 9 רמז תת"מ. עי' ט"ז סי' קמ"א ס"ק י"ג י"ד ובנקה"כ שם וש"ך ס"ק ל' ובפ"ת ס"ק ו'. 10 עי' יו"ד סי' קנ"א ס"א. 11 ע"ז י"ג ע"ב. 12 עי' משנה ע"ז דף י"ט ע"ב ותוס' שם ד"ה הגיע לכיפה. 13 ע"ז ט"ז ע"א. 14 סי' קמ"א ס"ק י"ג. 15 יו"ד שם ס"ח. כח
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations