קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה רסו  
איסור זונה לכהן
מצות לא תעשה   קסא  
ויקרא כ"א ז
 
 
   

הזהיר הקב"ה שלא ישא כהן בין גדול בין הדיוט אשה זונה ויבעול אותה, שנאמר (ויקרא כ"א ז') אשה זונה וגו' לא יקחו. משרשי המצוה לפי שהכהנים נבחרו מתוך בני ישראל להיותם משרתי ה' תמיד, ולכן ראויים הם ומחוייבים להיותם קדושים ונקיים יותר משאר העם בכל עניניהם, כל שכן בענין הזווג שהוא עקרי באדם, וקצת מחשבותיו של אדם על בת זוגו תמיד. ולכן נתחייב שלא ישא זונה שמזגה רע, ושמא תמשכנו לדעתה ורצונה, ונמצא מחלל קדושתו. גם כי שמא תלך בתר לימודה ותזנה תחתחיו ותחללוהו. והיא בושת ופגם לכל הקרב אליה, וכל העם מרננים אחריה ובטומאתה אשר בשוליה, וכל שכן למשרתי ה'.

  :מצוה

יבמות נ"ג נ"ו ס"א ס"ח ס"ט ע"ט כתובות י"ז קדושין ע"ז, ר"מ פי"ז י"ח י"ט מא"ב, סה"מ ל"ת קנ"ח קנ"ט ק"ס, סמ"ג לאוין קכ"א קכ"ב קכ"ג, סמ"ק ק"צ קצ"א קצ"ב, יראים ר"ח ר"ט ר"י.

 :מקור 

רסו) {גדרי האיסור}כל כהן שנשא אשה זונה ובא עליה חייב מלקות. 1 קידש אשה ולא נשאה, ולא בא עליה אינו חייב.2 בעל ולא קידש אלא בדרך זנות נחלקו הפוסקים, לדעת הרמב"ם אינו לוקה,3 ולהראב"ד4 ורמב"ן5 לוקה, ועיין בספרי שו"ת (ח"ג סי' קמ" ט ק"נ). {גדר זונה}זונה האמורה בתורה היא גיורת או משוחררת או בת ישראל שנבעלה לאדם שהיא אסורה להנשא לו איסור השוה בין לישראל ובין לעכו"ם, או שנבעלה לחלל אף שמותר להנשא לו,6 ואפילו נבעלה באונס (וי"ח7) או שלא כדרכה משהערה בה נעשית זונה.8 הבא על הנדה, ועל הפנויה אף שהיא מופקרת לכל אלא שהיא לכשרים, וכן הנרבעת לבהמה, לא נעשית זונה.9 אלמנה לכהן גדול, גרושה וחלוצה לכהן הדיוט, לא נעשית זונה.10 עכו"ם עבד נתין גר עמוני מואבי, מצרי אדומי ראשון ושני, פצועה דכה כרות שפכה, שבא אחד מאלו על בת ישראל הכשרה עשאוה זונה ונפסלה לכהונה11 חינוך. ועיין רמב"ן עה"ת פ' קדושים עה"פ12 אל תחלל את בתך וגו', וצ"ע. היתה פחותה מבת ג' שנים ויום אחד, או שהיה הבועל קטן מבן ט' שנים ויום אחד אף שהיא גדולה, לא נעשית זונה.13 ועיין (ח"ב סי' כ"ג-כ"ה) אי גיורת פחותה מבת ג' הוי זונה דאורייתא. {פרטי דינים}אשת כהן שאמרה נאנסתי אינה נאמנת ואפילו עד אחד אומר כדבריה, וכשמת בעלה אסורה לינשא לכהן אחר דשויא נפשה חתיכה דאיסורא.14 ממזר כהן אי קדושתו עליו נחלקו הפוסקים15 ועיין (ח"ב סי' כ"ה). {שבויה}הנסתרת עם הגוי (ועיין רמ"א סי' ז' סי"א), והנשבית בין העכו"ם, ונחבשה ע"י ממון בזמן שיד האומות תקיפה על עצמן אסורה לינשא לכהונה, וע"י נפשות אסורה אפילו לישראל בעלה, והוא בנחבשת על ידי גנבה וכיוצא בזה, אבל בנחבשת לקדוש השם מותרת לבעלה ישראל.16 יש לה עד אחד שלא נבעלה מותרת אפילו לכהן.17 ונוהגת בכל מקום ובכל זמן בכהנים הכשרים והעובר עליה חייב מלקות.

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פי"ז מה' איס"ב ה"ב. 2 שם ה"ד. 3 שם ה"ב. 4 שם. 5 בחידושיו לקדושין ע"ח ע"א והובא במ"מ שם. 6 ר"מ שם פי"ח ה"א ג' אה"ע סי' ו' ס"ח. 7 ראב"ד שם פ"א הכ"ב, ועי' מנ"ח. 8 ר"מ שם פי"ח ה"ו אה"ע שם ס"ט ועיי"ש סי"ג. 9 ר"מ שם ה"א ב' ה'. 10 ר"מ שם ה"ב. 11 שם ה"ג. 12 ויקרא י"ט כ"ט. 13 ר"מ שם ה"ו אה"ע שם ס"ט. 14 שם ה"ח ט' אה"ע שם סי"ב. 15עי' ב"ש וח"מ אבה"ע סי' ז'. 16 ר"מ שם הי"ז ל' אה"ע שם ס"א י"א. 17 ר"מ שם הי"ז אה"ע שם ס"א.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations