קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה קיו  
דין קרבן מנחה
מצות עשה   מט  
ויקרא ב' א
 
 
   

משרשי המצוה בא להורות לנו שבטוהר המחשבה אפילו דבר מועט עושה בו נחת רוח ליוצרו. על זה אמרו רז"ל אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוין לבו לשמים. ואמרו ז"ל אמר הקב"ה מעלה אני עליו כאילו הקריב נפשו. וכמו הנר שהכל נהנים ממנה, להכי מנחה בצהרים בשעה שיצחק יצא לשיח אז תקריב מנחה. וטעם לחמשה מיני טיגון במנחה, אמר רבי יצחק מה נשתנה מנחות שנאמרו בהן חמשה מיני טיגון, משל למלך בשר ודם שעשה לו אוהבו סעודה, אמר לו עשה לי חמשה מיני טיגון. והם נגד האבות לזכור זכותן, סלת נגד אברהם שנאמר מהרי שלש סאים סלת, מרחשת נגד יצחק, שנאמר עשה לי מטעמים, והעיקר הוא הלחם כי מיני טיגון הנעשים למטעמים נעשים במרחשת, מחבת נגד יעקב שנאמר ונתן לו לחם לאכול. ב' מיני מאפה תנור חלות ורקיקין, נגד יוסף ואחיו שנאמר בהם וישבו לאכול לחם (שה"ש) (ת"ה).

  :מצוה

מנחות פרק ה' ו' ט', ר"מ פי"ג ממעה"ק, סה"מ מ"ע פ"ז, סמ"ג עשין קפ"ז.

 :מקור 

קטז) {י"ב מיני מנחות}י"ב מיני מנחות הן, ג' באות בשביל צבור, ואלו הן עומר בפסח, שתי הלחם בעצרת, לחם הפנים בכל שבת.1 וט' של יחיד א) מנחת חוטא שמביא העני להקריב כשחייב חטאת ולא תגיע ידו. ב) מנחת סוטה, והיא מנחת קנאות. ג) מנחה שמקריב כל כהן כשנתחנך לעבודה, ונקראת מנחת חינוך. ד) מנחה שמקריב כהן גדול בכל יום, והיא הנקראת חביתין. ה) מנחת סולת הבאה בנדר ונדבה. ו) מנחת מחבת הבאה בנדר ונדבה. ז) מנחת מרחשת הבאה בנדרים ןנדבות. ח) מנחת מאפה תנור והיא חלות הבאות בנדרים ונדבות. ט) מנחת מאפה תנור רקיקין ובאה בנדרים ונדבות.2 מנחות אלו מהן סולת חטין, ומהן שעורים, ומהן נאכלים לכהנים חוץ מן הקומץ ומהן שנשרפין כולן, וכולן באות מצה, לבד משתי הלחם שבאות חמץ.3 {הבאתן}סדר הבאתן, אדם מביא סולת מביתו בכלי כסף או זהב או של מתכות ומוליכה לכהן, הכהן קומץ בראשי אצבעותיו על המזבח ונותן עליו לבונה ומלחו, ומקטיר הקומץ במזבח, והשאר נאכל לכהנים.4 מנחת סולת נותן שמן בכלי, ואחר כך סולת, ואח"כ עוד פעם שמן על הסולת ובולל, סך הכל לוג שמן לעשרון, ונותן לבונה.5 הבלילה ויציקה כשרים בזר.6 אינו קומץ פחות משני זתים,7 ואם אין ידו מחזקת שתי זתים אינו קומץ כלל.8 {פרטי דינים}ריבה שמנה או לבנותה עד שני לוגין ושני קומצין פסול, פחות מכן לרמב"ם9 כשר ולרש"י10 פסול ועיין תוי"ט.11 אין בין מחבת למרחשת אלא שמרחשת יש לה שפה, והבצק רך, ומחבת אין לה שפה, והבצק שאופין בה קשה.12 לשין הסולת בפושרין וכהנים זריזים הן ומשמרין שלא יחמצו.13 אופין כל עשרון י' חלות.14 מנחת כהן אינה נקמצת דכולה כליל, מנחת ישראל שיריים נאכלים בעזרה לזכרי כהונה. 15 ונוהג בזמן הבית בזכרי כהונה הראוים להקריב.

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פי"ב ממעשה"ק ה"ג. 2 שם ה"ד. 3 שם ה"ב ג' ט' י"ד. 4 שם פי"ג הי"ב. 5 שם ה"ה. 6 שם פי"א מפסה"מ ה"ז. 7 שם פי"ג ממעשה"ק הי"ד. 8 עי' ירושלמי רפ"ב דיומא, הובא במל"מ שם ובמנ"ח. 9 פי"א מפסה"מ ה"ט. 10 מנחות דף י"א ע"א. 11 מנחות פ"א מ"ג, פ"ג מ"ב. 12 ר"מ פי"ג מה' מעשה"ק ה"ז. 13 שם פי"ב הכ"א. 14 שם פי"ג ה"י. 15 שם פי"ב ה"ט.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations