קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה קיג  
שלא לאכול בשר בחלב
מצות לא תעשה   סו  
שמות ל"ד כ"ו
 
 
   

משרשי המצוה כי הוא אכזריות גדולה שיחלב אדם הבהמה ויבשל בו היוצא ממנה (ועיין רמב"ן עה"ת עה"פ כי יקרא קן צפור, דברים כ"ב ו'). והרמב"ם ז"ל כתב שיש עע"ז יעבדוהו במעשה תערובות בשר וחלב ולכן הרחיקו התורה בתכלית הריחוק. ויש שכתבו מפני שהחלב נעשה מן הדם, והדם מזגו רע שאינו מקבל שינוי והתפעלות בגוף כשאר הדברים הנאכלים, ולכן כשחוזר ומערב החלב עם הבשר חוזר וניעור לכח הדם וטבעו הראשון כבתחלה, והמערבם ביחד מטמטם הלב. והקשו על טעם זה דאם כן הבישול אמאי נאסר. עוד אמרו שעל ידי התערובת נעשה הכשוף, כגון כלאים ושעטנז. וגם לבעלי קבלה בזה דברים רבים, וכולם נלאו למצוא טעם למצוה זו וכמו שאמר החכם שכולם בזה באספקלריא שאינה מאירה. וטוב לנו דברי חז"ל חידוש הוא התורה אסרתו ואין טעם לדבר.

  :מצוה

פסחים כ"ד נזיר ל"ז חולין קט"ו, ר"מ פ"ט ופי"ד מהמ"א, סה"מ ל"ת קפ"ז, סמ"ג לאוין קמ"א, סמ"ק סי' רי"ג, יו"ד סי' פ"ז, יראים קמ"ח.

 :מקור 

ח"ג סי' קע"ב). משרשי המצוה כי הוא אכזריות גדולה שיחלב אדם הבהמה ויבשל בו היוצא ממנה (ועיין רמב"ן עה"ת עה"פ כי יקרא קן צפור, דברים כ"ב ו'). והרמב"ם ז"ל כתב שיש עע"ז יעבדוהו במעשה תערובות בשר וחלב ולכן הרחיקו התורה בתכלית הריחוק. ויש שכתבו מפני שהחלב נעשה מן הדם, והדם מזגו רע שאינו מקבל שינוי והתפעלות בגוף כשאר הדברים הנאכלים, ולכן כשחוזר ומערב החלב עם הבשר חוזר וניעור לכח הדם וטבעו הראשון כבתחלה, והמערבם ביחד מטמטם הלב. והקשו על טעם זה דאם כן הבישול אמאי נאסר. עוד אמרו שעל ידי התערובת נעשה הכשוף, כגון כלאים ושעטנז. וגם לבעלי קבלה בזה דברים רבים, וכולם נלאו למצוא טעם למצוה זו וכמו שאמר החכם שכולם בזה באספקלריא שאינה מאירה. וטוב לנו דברי חז"ל חידוש הוא התורה אסרתו ואין טעם לדבר. פסחים כ"ד נזיר ל"ז חולין קט"ו, ר"מ פ"ט ופי"ד מהמ"א, סה"מ ל"ת קפ"ז, סמ"ג לאוין קמ"א, סמ"ק סי' רי"ג, יו"ד סי' פ"ז, יראים קמ"ח. קי"ג){האיסורים מה"ת ומדרבנן}בשר בחלב אסור מן התורה בבישול, ובאכילה, ובהנאה.1 אכל כזית שלא כדרך הנאתן לוקה.2 ואין לוקין על הנאה בפני עצמה.3 מה"ת אינו נוהג אלא בבהמה טהורה עם חלב בהמה טהורה, בשר בהמה טהורה עם חלב טמאה, או להיפוך אסור, ואין חייבין עליהם משום בב"ח.4 בשר נבילה או חלב נבילה מבהמה טהורה אין לוקין עליו שאין איסור בב"ח חל אאיסור נבלה.5 מדברי סופרים בשר חיה ועוף בחלב,6 וכן הכובש בשר בחלב מעת לעת, או מולחן יחד כולהו אסורין.7 חלב זכר כגון שנשתנה והיה לו דדים,8 וכן חלב שחוטה אינו אסור מה"ת אלא מדרבנן9 (ר"פ). בשר דגים וחגבים מותר לבשלו בחלב ולאכול.10 {לאכלם זה אחר זה}בשר שבין השינים נידון כבשר, והמנהג להמתין ו' שעות בין בשר לחלב, וכן פסקו האחרונים ז"ל ואין לשנות.11 אכל גבינה נוטל ידיו ומדיח הפה ומקנחו ואוכל בשר אחריו, גבינה קשה אין אוכלין אחריה אפילו בשר עוף, כמו בגבינה אחר בשר.12 {פת שנלושה בחלב}אין לשין עיסה בחלב באופן שאינו ניכר ויבא לטעות ולאכלו עם בשר, ואם לש כל הפת אסורה מפני הרגל עבירה, אם שינה צורת הפת שתהא ניכרה ולא יבא לטעות מותר.13 ויש להזהיר על זה שלוקחין פת מנחתום שמעורב בו חלב או שמנונית וכיוצא בזה ואוכלין עמו בשר. {שאר פרטי דינים}ביצים שנמצאו בתרנגולת שחוטה אין לאכלם בחלב, ועיין ש"ע פרטי הדינים.14 חלב הנמצא בקבה אינו אלא פרש בעלמא ואינו אוסר כלל.15 המבשל עור וגידים ועצמות וטלפים בחלב פטור.16 טיפת חלב שנפלה בקדרה של בשר משערים בששים, ואם אין בו ששים חתיכה נעשה נבילה.17 ונוהגת בכל מקום ובכל זמן בזכרים ונקבות והעובר עליה במזיד חייב מלקות. קיג

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פ"ט מה' מאכלות אסורות ה"א יו"ד סי' פ"ז ס"א. 2 שם ופ"ה מה' יסודי התורה ה"ח. 3 שם במל"מ, עי' ובמנ"ח ומש"כ בשם פרי תואר. 4 ר"מ פ"ט מה' מאכלות אסורות ה"ג יו"ד סי' פז ס"ג. 5 ר"מ שם ה"ו. 6 ר"מ הל' מאכלות אסורות פ"ט ה"ד יו"ד סי' פ"ז ס"ג. 7 יו"ד סי' צ"א ס"ח ועי' ש"ך סי' פ"ז סק"ב. 8 ר"מ שם ה"ו יו"ד סי' פ"ז ס"ו. 9 ר"מ שם והי"ב יו"ד שם ובש"ך ס"ק י"ד וסי' צ' ס"א. 10 ר"מ שם ה"ה יו"ד סי' פ"ז ס"ג. 11 ר"מ שם הכ"ח יו"ד סי' פ"ט ס"א. 12 יו"ד סי' פ"ט ס"ב בהגה. 13 ר"מ שם הכ"ב יו"ד סי' צ"ז ס"א. 14 יו"ד סי' פ"ז ס"ה. 15 ר"מ שם הט"ו יו"ד סי' פ"ז ס"י. 16 ר"מ שם ה"ז יו"ד שם ס"ז. 17 ר"מ שם ה"ט יו"ד סי' צ"ב ס"ב. קיד
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations