קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה י  
מצות אכילת מצה
מצות עשה   ז  
שמות י"ב י"ח
 
 
   

צוה הקב"ה לבנ"י לאכול מצה בליל ט"ו בניסן, שנאמר (שמות י"ב י"ח) בערב תאכלו מצות, ופירושו ליל ט"ו בניסן. ונוהג בכ"מ ובכ"ז בזו"נ.

משרשי מצוה זו כי עבדים היינו לפרעה במצרים, וימאן לשלחנו עד שנגלה ממ"ה הקב"ה ולקה אותם בי' מכות ויהרג כל בכור בארץ מצרים, ותחזק מצרים על העם למהר לשלחם ולא יכלו התמהמה, וישא העם את בצקו טרם יחמץ, משארותם צרורות בשמלותם וגם צדה לא עשו להם ויאפו את הבצק עגות מצות כי לא חמץ. גם כי מצה הוא היפך מחמץ, שהוא מורה לעניוות (כמ"ש במצוה ט'). ובזוה"ק פ' תצוה משל למלכא דהווה ליה בר יחידאה וחלש, ביקש למיכל אמרו לו יאכל אסוותא דא ועד דמיכל אסוותא דא לא אתחזי להון מיכלא אחרא, כיון דאכיל אמר מכאן ולהלאה יאכל כל מה דאיהו תאב ולא יכול לנזקא ליה. והכ"נ מצה שהוא אסוותא (רפואה) לידע בסוד ה' ולהיות חסיד ועניו, מכאן ואילך מותר בחמץ.

  :מצוה

פסחים ק"כ, ר"מ החו"מ פ"ד, סה"מ עשין קנ"ח, סמ"ג עשין מ', סמ"ק רי"ט, יראים ק"ה, או"ח סי' תע"א.

 :מקור 

{שהיא מצוה בפ"ע}מצות מצה נוהגת בין שיש שם פסח או אין שם פסח.1 {באיזו מצה יוצאין}ובאה מחיטין, שעורין, כוסמין, שבולת שועל, שיפון. ולא ממינים אחרים.2 וצריך שמירה לשם מצה דכתיב ושמרתם את המצות,3 לקצת פוסקים משעת קצירה,4 ולקצת פוסקים משעת טחינה,5 ויש להחמיר במצוה דאורייתא. ולא תלוש אלא במים שלנו, לשה במים חמים אסור6 ואפילו כהנים דזרוזי משום לא פלוג ירושלמי.7 האפיה ג"כ צריכה להיות לשמה, וכן הלישה, העריכה, הטחינה, ואפי' נתינת המים כל הפעולות צריכין להיות לשמה. או"ח סי' ת"ס. קטן פסול לשום מלאכה באפיית מצות ואפילו לנקוב המצות (רעדלין בלע"ז).8 מצה של נכרי ממלא כרסו ממנה ואינו יוצא ידי חובתו. 9 וכן מצה שנאפה ממחללי שבת בפרהסיא שדינו כגוי גמור לכל דבריהם אינו יוצא בה ידי חובת מצה. שני חצאי זיתים משני מינין מצטרפין.10 מצה עשירה שנילושה בביצים או מי פירות אינו יי"ח11 ולהרמב"ם12 נילושה במי פירות יצא יי"ח. ויש להרחיק שלא לאכלה כלל.13 מצה מבושלת אינו יוצא יי"ח דבעינן טעם מצה, שרויה במים יוצא בה.14 מצה גזולה אינו יי"ח.15 של איסורי הנאה אינו יי"ח.16 וצ"ע במי שהיה חולה שיב"ס שמותר לאכול אי יוצא יי"ח.17 {זמן אפייתה}מצה ישנה אינו יי"ח, ואם עשאה לשם חג יצא.18 ולדעת רש"י19 ועוד צריך לאפותה דוקא ע"פ אחר חצות בזמן שחיטת הפסח ואפילו בדיעבד לא יצא אם אפה קודם20 עיין א"ז ה"פ סי' ר"נ. {דיני אכילתה}אין מולחין המצות לפסח.21 שיעור אכילתה בכזית. ואוכלין אותה קודם חצות, ויש לאכול האפיקומן קודם חצות, עכ"פ בליל ראשונה.22 האוכל מצה ערב פסח כאלו בא על ארוסתו בבית חמיו ירושלמי.23

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פ"ו מה' חמץ ומצה ה"א. 2 שם ה"ד, או"ח סי' תנ"ג ס"א. 3 ר"מ שם פ"ה ה"ח וט' שו"ע או"ח שם ס"ג. 4 רי"ף פסחים דף מ'. 5 רא"ש שם. 6 ר"מ שם פ"ה הי"א, או"ח סי' תנ"ה ס"א. 7 פסחים פ"ב ה"ז. 8 עי' מג"א סי' ת"ס בתחלת הסימן וחק יעקב שם סק"ג. 9 עי' או"ח שם. 10 מנחת חינוך ע"פ ר"ן פסחים דף ל"ט ומאירי. 11 או"ח סי' תס"ב ס"א. 12 שם פ"ו ה"ה. 13 רמ"א שם ס"ד. 14 ר"מ שם ה"ו, או"ח סי' תס"א ס"ד. 15 ר"מ שם ה"ז, או"ח סי' תנ"ד ס"ד. 16 ר"מ שם. 17 מנ"ח. 18 מנ"ח. 19 מובא באו"ז. 20 עי' טור או"ח סי' תנ"ח. 21 או"ח סי' תנ"ה ס"ד. 22 או"ח סי' תע"ז ס"א. 23 פסחים פ"י ה"א הובא במל"מ הל' חו"מ פ"ו הי"ב.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations