משרשי המצוה כי השי"ת ברא הארץ וכל אשר בה ליהנות בה בני האדם, וכל יציר נברא ועשב הארץ יש לו מלאך למעלה, והמשחית דבר מן הנבראים שלא לצורך מהפך רצון השם, שבראם להיות בעולם והוא משחיתו. וזה שנאמר כי האדם עץ השדה, ופי' רמב"ן כי נפש הוא חובל, ועל דרך הפשט הטעם כמו שכתבה התורה כי ממנו תאכל, ואותו לא תכרות, שאם תכריתנו ותשחיתנו אפילו כשתנצח המלחמה מה תאכל. וזו מדת החסידים שלא יאבדו אפילו גרגיר של חרדל בעולם, ויצר עליהם בכל אבדן והשחתה שיראו, ואם יכלו להציל יצילו כל דבר המשחית. לא כן הרשעים אחיהם של מזיקים שמחים בהשחתת העולם, והם משחיתים את עצמם בהבליהם ובחטאם, ולכן הזהירנו שלא נשחית עצה.
|
:מצוה |
תקכט) {גדרי הלאו}אסור לקוץ אילני מאכל שחוץ למדינה כשנצור על עיר, ואין מונעין מהם מים כדי שייבשו, וכל הקוצץ אילן לוקה, ולא במצור בלבד אמרו אלא בכל מקום, כל הקוצץ אילן דרך השחתה לוקה, אבל קוצצין אותו אם היה מזיק לאילנות אחרים או שהיה מזיק בשדה אחרים או שהיו דמיו יקרים יותר לדמי עצים, ולא אסרה תורה אלא דרך השחתה.1 ואפי' אילני סרק לא יכרות דרך השחתה, אבל מותר לקוצצו אף על פי שאינו צריך לו, אילן מאכל שנזקן ואינו טוען פירות שראוי לטרוח בשבילן מותר לקוץ, והשיעור בזית פחות מרובע זיתים, ובדקל פחות מקב תמרים.2
{פרטים בכריתת אילנות}ומאד החמירו רבותינו ז"ל בקציצת אילנות, ובגמרא ב"ק צ"א ע"ב א"ר חנינא לא שכיב שיבחת ברי אלא דקץ תאינתא בלא זמנה. ועיין טו"ז יו"ד סימן קט"ז3 וטור חו"מ סימן שפ"ב. העוקר אילן עם שרשיו וקרקע בדרך שיכול לחיות ממנו ונוטעו במקום אחר יש להתיר לצורך גדול, עיין פ"ת יו"ד הנ"ל4 כמה פרטי דינים.
{שאר עניני השחתה}היה צריך להשחית דבר כדי לעשות הנאה לגוף מותר דבל תשחית דגופא עדיף.5 להשחית כלי כדי להטיל מורא לבני ביתו מותר, ודוקא במנא תבירא ושלא מתוך כעס.6 הקורע על מתו יותר מדאי לוקה (רבינו יונה ור"פ), והמשבר כלי מתוך כעסו עובר בשתים, השחית כלי והשליט את כעסו עליו לעבור על דברי תורה.7 והזהירנו שלא לפזר ממון לריק ואפילו שוה פרוטה.8 וכן הזהירנו שלא להשחית הגוף כגון לבלעו בתעניות חנם מתוך צערו,9 או לנעור לילות לבטלה, או להתאבל על מת יותר מדאי,10 אבל המתאבל והמתענה על עונותיו, עליו נאמר דרכיו ראיתי וארפאהו ואנחהו, ואשלם ניחומים לו ולאבליו, ונוהג בכל מקום ובכל זמן ועבר והשחית אילני מאכל לוקה ואם השחית שאר דברים לוקה מכת מרדות.
|
:משנה
הלכות |