קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה תקא  
ולא ירבה לו נשים
מצות לא תעשה   רצו  
דברים י"ז י"ז
 
 
   

משרשי המצוה מבואר בקרא ולא יסור לבבו, כלומר שלא ירבה לו נשים ועל ידם יסור לבבו מה'. כי הרודף אחר תאות נשים מסירים את לבבו מן החכמה, כמו שאמרו אין מחשבת עריות אלא בלב פנוי מן החכמה. ולפי שדרכן של הנשים להסיר לב בעליהם אחר התיפלות, ומפתות אותם למה שאינו ראוי, בהתמדתן עליהם בתחרות וריבוי דברים ולשון חלקלקות, והחכם מכל אדם וגדול שבמלכים כתבה עליו התורה שנשיו הטו את לבבו. ואמרו במדרש שהיו"ד קטרגה לפני הקב"ה על שרצה לבטלה, והקב"ה משיב לה יאבדו אלף כמותו וקוצו של יו"ד לא ישתנה בתורה, ועליהם הזהיר בספר משלי. ויציר כפיו של הקב"ה טען האשה אשר נתת עמדי היא נתנה לי מן העץ ואוכל, ובזה גרמה מיתה לכל העולם לדורות הבאים. ושמשון אבד עיניו וחייו ומלכותו בעבור האשה. ולכן לא ירבה.

  :מצוה

מראה מקומות עיין מצוה תצ"ח.

 :מקור 

תקא) {גדרי הלאו}מי שהוא מלך בישראל אסור לו להרבות נשים, ומפי השמועה למדו שהוא לוקח עד שמונה עשרה נשים, ובין הנשים ובין הפלגשים הכל י"ח, ואם הוסיף אחת ובעלה לוקה, ומותר לו לגרש ולישא אחרת תחת זו שגירש,1 ודעת הראב"ד דנושא י"ח לבד הפלגשים.2 ופלגשים דעת הר"מ3 ורמב"ן4 דהם בלא קדושין, ודעת רש"י5 דצריכין קדושין רק בלא כתובה, ועיין שו"ת (ח"א סי' ג'). {מתי לוקין}ופשוט דאם עבר ונשא לוקה על כל ביאה וביאה אם התרו בו, כמו שאר חייבי לאוין לדעת הרמב"ם דבעי דוקא שיבעול,6 ולדעת שאר הפוסקים אפשר דאינו לוקה רק בשעת קדושין, דהאיסור שלא ירבה ואז הוא דרבה וצ"ע. וכשם שהוא לוקה כך היא לוקה כמו בכל ביאות אסורות, דהשוה הכתוב אשה לאיש, ומיהו לא נפסלה האשה לכהונה משום דלא הוה לאו השוה בכל.7 {בנשא מקודם שנמלך}ויש להסתפק במי שנשא נשים הרבה קודם שנעשה מלך ואחר כך מת אביו ונעשה מלך, אי חייב לגרש עד י"ח, או כיון שנשאן קודם אינו עובר בלא ירבה כיון דבשעה שנעשה מלך הרי לא רבה, ונראה כיון דהתורה נתנה טעם ולא יסור לבבו א"כ אין נ"מ וחייב לגרשם. {אחת המסירה את לבו}ובגמ'8 ר' יהודה אומר מרבה הוא לו ובלבד שלא יהו מסירות את לבו, ר"ש אומר אפי' אחת והיא מסירה את לבו לא ישאנה, א"כ למה נאמר לא ירבה אפילו כאביגיל. וכתב היראים וכר"ש קיי"ל, נמצא דאפי' באשה אחת רשעה אסור, והרמב"ם ז"ל לא ביאר זה, וכתב הרמב"ם9 וכן לא יהיה שטוף בנשים, אפילו לא היתה לו אלא אחת לא יהיה מצוי אצלה תמיד כשאר הטפשים, שנאמר אל תתן לנשים חילך, ועל הסרת לבו הקפידה התורה שלבו הוא לב כל קהל ישראל, לפיכך דבקו הכתוב בתורה יתר משאר העם שנאמר כל ימי חייו. ומצוה זו על מלך ישראל הוא.

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פ"ג מהל' מלכים ה"ב. 2 שם. 3 שם פרק ד' ה"ד. 4 בפירושו עה"ת בראשית כ"ה ו'. 5 שם. 6 מנ"ח. 7 שם. 8 ב"מ קט"ו ע"ב. 9 שם ה"ו.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations