משרשי המצוה מה שמבואר במצוה הקודמת, וחטאת ואשם הבאים על חטא הם קדשי קדשים, שרמז בהם מעלת בעלי תשובה, שלא ידמה בעצמו שהוא מרוחק מהשם וממעלת הצדיקים, מפני עונותיו וחטאיו שעבר קודם ששב, אין הדבר כן, כי הוא אהוב ונחמד לפני הקב"ה, וע"ד שאמרו במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד והוי כאלו לא חטא מעולם, וזדונות נעשו לו זכיות אם שב באמת ובלב שלם ולפום צערא אגרא, שהרי טעם טעם חטא ופירוש ממנה. ולכן השלמים שאינם באים על החטא הם רק קדשים קלים נגד החטאת והאשם. גם כי החטאת והאשם הם מהציווי וחיוב, והשלמים באים נדבה וגדול המצווה ועושה.
|
:מצוה |
קמ) {מעשה אשם}כל האשמות אינם באים אלא מזכרי כבשים בלבד, ויש אשם בא מן הגדולים, ויש בא מן הקטנים,1 פירוש גדולים בן שתי שנים, קטנים בן שנה.2 טעונין סמיכה וווידוי כחטאת.3 שחיטתן וקיבול דמן בכלי שרת בצפון,4 ונשחטין לשם אותו החטא שבא עליו,5 ואינן טעוונין נסכים חוץ מאשם מצורע.6 וכל דיניהם שוין, חוץ מאשם מצורע שיש שינוי בקבלת דמו.7 צריך ב' כהנים אחד מקבל דמו בכלי וזרקו על המזבח, והשני מקבל דם בידו הימנית ומערה לידו השמאלית ומזה באצבעו הימנית על תנוך אזן המצורע ועל בהן ידו ורגלו הימנית.8 זריקת הדם בכלי למטה מחצי המזבח, שתי מתנות שהן ארבע על קרן מזרחית צפונית ומערבית דרומית, ומתכוין שיהא הדם מקיף הזוית כמין גאם.9 האימורין נקטרין על המזבח,10 והבשר נאכל לכהנים בעזרה ליום ולילה עד חצות.11 עורן נחלק לכהנים הראוים לעבודה,12 פרט לטבול יום ומחוסר כפורים ואונן שאינן מחלקין בעורות.13
{שאר פרטים}ודע דרש"י פ' צו הנ"ל פ"ז פסוק ב' ד"ה ישחטו, פי' וז"ל לפי שמצינו אשם בצבור נאמר ישחטו רבים, והוא פלא דאין אשם בצבור, וכבר העירו בזה האחרונים ז"ל, דוק ותשכח. ואין אשם בשותפין.14 ואין מקבלין מיד רשע או מחלל שבת בפרהסיא, ולא מן העכו"ם.15 ונוהג בזמן הבית בזכרי כהונה.
|
:משנה
הלכות |