קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה א  
מצות פריה ורביה
מצות עשה   א  
בראשית
 
 
   

צוה הקב"ה לאדם לפרות ולרבות, שנאמר (בראשית א' כ"ח) ויאמר להם אלקים פרו ורבו, ואיכא דיליף לה מואתם פרו ורבו (פ' נח, בראשית ט' ז'), ונוהג בכל מקום ובכל זמן בזכרים ולא בנקבות. משרשי המצוה שהשם ב"ה חפץ בישובו של עולם כדכתיב לא תהו בראה לשבת יצרה, ומתוך כך יודע עזו ותכליתו יתברך שמו ואמונתו, כי ברוב עם הדרת מלך, והיא מצוה גדולה שבה תלוי קיום התורה והמצות כי לבני אדם ניתנו ולא למלאכי השרת, וגורם לשכינה שתשרה בישראל, גם שישאיר אחריו מי שיקיים התורה והמצות במקומו ולא ימחה שמו מישראל, ונעשה שותף ליוצר כל כמו שאמרו ז"ל שלשה שותפין באדם הקב"ה ואביו ואמו, וכל מי שאינו עוסק בפ"ו כאלו שופך דמים וממעט הדמות.

  :מצוה

יבמות ס"א, ר"מ פט"ו מה"א, סה"מ רי"ב, סמ"ג עשין מ"ט, סמ"ק סי' רפ"ד, טוש"ע א"ע סי' א'.

 :מקור 

א){קיום המצוה}מי שיש לו זכר ונקבה ויש להם בנים, אפילו זכר מן הנקבה ונקבה מן הזכר, קיים המצוה, לא היה להם אלא זכר ונקבה מאחד מהם, ומשני אין לו, וכ"ש שלא היה להם אלא נקבות או זכרים אפילו מהשניים, לא קיים המצוה.1 ומדרבנן אפילו יש לו כמה בנים צריך לישא אשה בת בנים ולא יבטל מפריה ורביה,2 אם לא שמכיר בעצמו שאינו ראוי להוליד או שחייש משום קטטה.3 ומצוה לפרסם דבר זה כי מלבד המצוה דרבנן שבו יש בו כמה איסורים משום זרע לבטלה ועוד, וכל מי שיראת ה' נוגע בלבו יבין זה. מוכרין ס"ת לישא אשה בת בנים, ואם כבר יש לו בנים מחלוקת הפוסקים.4 {זמן החיוב}חיוב המצוה מבן י"ח שנה, עד כ' יכול להשהות שימצא הגונה לו, עבר עליו עשרים שנה עובר על מצוה זו בכל יום.5 ואם חשקה נפשו בתורה ואין יצרו מתגבר עליו זכור לטוב עד כ"ה שנה,6 וי"א אפילו כל ימיו כבן עזאי רק שיהא בטוח בעצמו, ואין זה נמצא בזמן הזה.7 {פרטי דינים}אשה שנתעברה באמבטי או בהזרעה מלאכותית, וכן יש לו זרע פסול, נחלקו הפוסקים אי קיים בהם8 (ועיין מש"כ בספרי שו"ת ח"ב סי' כ).9 אשה פטורה מפ"ו, וי"א דחייבת משום לשבת יצרה (מג"א סי' קנ"ג סק"ט, ועיין עצי ארזים סי' ה' סעיף י"ב וב"מ ר"ס א')10 ומיהו לכולי עלמא יש לה חלק במצות הבעל כיון דא"א לקיים בלעדה, אלא שאינה מצווה.11 טרפה אי מוליד חייב בפ"ו.12 גר שנתגייר ובניו עמו יצא עמהן מצוה זו, עבד שנשתחרר ובניו עמו לא יצא עמהן.13 וכלל גדול בכה"ת האומר שיבטל מ"ע כופין אותו ב"ד אם יש כח בידם עד שיקיימנו.14

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פט"ו מה' אישות ה"ד וה' אה"ע סי' א' סעי' ו'. 2 ר"מ שם הט"ז שו"ע שם סעי' ח'. 3 שו"ע שם בהג"ה. 4 שם. 5 שם סעי' ג', וע' ר"מ שם ה"ב. 6 קידושין דף ל' ע"א. 7 ר"מ שם ה"ג אה"ע שם סעי' ד'. 8 חלקת מחוקק שם ס"ק ח' וב"ש סק"י, ועי' במנ"ח ד"ה והנה לענין זרע פסול. 9 ועי' בח"ד סי' ק"ס. 10 וע' ב"ש כאן סס"ק ב'. 11 ר"ן קידושין פ"ב דף מ"א [דף ט"ז ע"ב מדפי הרי"ף] ד"ה איכא דאמרי. 12 שעה"מ הל' שחיטה פי"א ה"א מנ"ח. 13 ר"מ שם ה"ו שו"ע שם סעי' ז'. 14 ר"מ שם ה"ז אה"ע שם סעי' ג', חינוך מצוה ו, ועי' מנ"ח שם וכאן, ועי' משנה הלכות ח"ד סי' קנ"ט.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא             
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations