: ספר משנה הלכות חלק ה סימן רצז



הקודם  הבא 

אי מותר לגדל כלב שאינו מזיק ואי מועיל מודעה שיש כלב רע וישוב לסתירת הרמב"ם

עוד להנ"ל

ומ"ש כ"ת בשיטת הפוסקים בענין גידול חתול וכלב רע ומייתי שינוי הלשונות בחז"ל והרמב"ם דבדף ט"ו ס"ל לרבי נתן דאסור לקיים כלב רע אפילו בשלשלאות של ברזל ובמשנה דף ע"ט ב` לא יגדל כלב אא"כ הי` קשור בשלשלאות ולא הזכיר רע ויצא לחלק בין כלב רע לסתם כלב ובזה מישב לשונות הרמב"ם מפ"ה ה"ט דנזיקין ופי"א ה"ד מרוצח ופט"ו הי"ז מהגו"א הנה ביש"ש באמת התם ג"כ כתב דכלבים שאינם מזיקין מותר לגדלם ואדרבה גדולה מזו כתב דאפילו יר"ש מותר לגדל כלבים קטנים שהם לנוי וכיוצא בזה ע"ש.

ברם מה שרצה לומר דלהרמב"ם כלב רע אינו מועיל אפילו לקשרו בשלשלאות של ברזל והמשנה דלא יגדל מיירי בכלב סתם ולזה מותר בשלשלאות וכלב רע אסור והיינו דר"נ וראיתו מדברי הרמב"ם פי"א מהל` רוצח לפענ"ד אינו ראי` ואדרבה ראי` להיפך שהרי כתב הרמב"ם שם אחד הגג ואחד כל דבר שיש בו סכנה וראוי שיכשל בה אדם וימות כגון שהיתה לו באר או בור וכו` או לעשות לה כסוי כדי שלא יפול בה אדם וימות וכן כל מכשול שיש בו סכנת נפשות מ"ע להסירו ולהשמר ממנו ולהזהר בדבר יפה יפה שנאמר השמר לך ושמור נפשך ואם לא הסיר והניח המכשולות המביאין לידי סכנה ביטל מ"ע ועבר בלא תשים דמים ע"כ.

ואיכא למידק כיון שחשב דברים שגורמים למכשולות וחשב בור וגג וחוליא למה לא חשב נמי בבעלי חיים דברים המזיקים והשנית והוא שכתב דכל אלו המכשולות אינו עובר עליהם אלא אם לא נשמר ונזהר בדבר יפה יפה להסיר ההיזק כגון בגג לתקן מעקה ולבאר חוליא גבוהה עשרה טפחים או כסוי א"כ למה לא הזכיר גם בעלי חיים והתיקון להם לקשרן בשלשלאות של ברזל אבל לפענ"ד בכיון לא הזכיר הרמב"ם כאן בעלי חיים כגון כלב רע או חתול דבאלו שמזכיר אין האיסור עליהם אלא משום לא תשים דמים וכל שתיקן והסיר הדמים מותר אבל בכלב אפילו קשרו וליכא משום לא תשים דמים הרי אכתי איכא וקיים עליה בארור דרבנן משום היזק וא"כ לא דמי כלב רע וחתול להני דחשיב שם דאין עליהם אלא איסור אחד של לא תשים דמים וא"כ לא דמי כלב להני דחשיב תמן.

אבל בפ"ה מהל` נזקי ממון ה"ט כבר חשב כלב דכלב הוא בכלל יוצא ומזיק אלא שאעפ"כ התירו כשהוא קשור בשלשלאות ואסור בלי שלשלת דכל שהוא קשור בשלשלת הרי לא יוכל להזיק ולפ"ז י"ל דהכ"נ כלב רע מתיר בשלשלאות של ברזל כיון דסילק המכשול וגם ההיזק. וראי` לדבר שהרי בגמ` ב"ק שם ט"ו ב` אמרו דמסלק הזיקא מדרבי נתן והנה ברייתא דר"נ הוא מניין שלא יגדל אדם כלב רע בתוך ביתו ואל יעמיד סולם רעוע בתוך ביתו ותרווייהו כללינהו בהדדי ומשמע דס"ל כלב רע וסולם רעוע דין אחד להם והנה בסולם רעוע אם גידר סביב הסולם שלא יוכלו בנ"א להכשל בה ולעלות עליה ודאי אינו עובר משום לא תשים שהרי הסיר המכשול והכי נמי לענין כלב רע אם קשרו בשלשלאות באופן שהסיר המכשול שפיר דמי דהרי ר"נ דימה אותם להדדי.

והא דכתב רש"י עד דמסלק היזקא שיהרגם י"ל בתרי אנפי או יאמר דמיירי בכלב שאינו קשור ולכן מצוה להרגו דכלב צריך להיות קשור ואהכ"נ אם יקשרנו בשלשלאות של ברזל הי` מותר מדין היזק או יאמר דכיון שכבר הזיק ולא שמרו עד השתא קנסא הוא דקנסוהו שיהרגנו כבר כיון דלא שמרו ולא התירו לכלב רע לקשרו בשלשלאות אלא עד שלא הזיק אבל לאחר שהזיק הוה כבר נכשל בו אדם, ועוד טעם שלישי כיון דכלב זה משונה הוא ואכל אימרי ותרנגולא א"כ לא מהני מה שיהא קשור דאכתי שכיח הזיקא הוא ומזיק שהרי אימרא ותרנגולא דרכם לעבור לפני הכלב והוא יאכלם ויזיק ממון חבירו ולא מקרי סליק הזיקו במה שקשרו ולא הסיר מכשול עדיין ולכן שפיר לא מקרי מסלק הזיקו עד שיהרגו אבל בכלב רע לבנ"א ואינו מזיק ממון חבירו כהאי גוונא כל שקשרו בשלשלאות של ברזל שפיר דמי.

ובהא מיושב נמי לשון הרמב"ם בפט"ו מהגו"א הי"ז שכתב בחתול רע שהורג את הקטנים דאסור לקיימו והכוונה בזה כיון שהורג את הקטנים הרי לא הסיר המכשול אף שקשרו בשלשלאות של ברזל אכתי יכול קטן ליגש אצלו ויהרגו ולא מקרי הסיר מכשול אלא כל שלא יוכל להזיק כמו מעקה לגג, או יאמר דבכיון כתב הרמב"ם חתול ולא זכר כלב המבואר בגמ` דחתול אין דרכו לקשרו בשלשלאות ולכן אין לו תקנה אבל כלב שדרכו בשלשלאות שפיר דמי כשקשרו או מטעם דכבר הזיק ולא שמרו עד השתא מצוה להרגו וכנ"ל וא"כ הנקודה לזה אם יכול להסיר ההיזק לגמרי אז שלשלאות שפיר דמי ואם לאו אסור וכנ"ל. כנלפענ"ד.

ומה דמספקא ליה להאוסרים כלב בלי שלשלאות בבית אם יש נפ"מ אם הבעה"ב ישים אזהרה או מודעה בהכנסת החצר שיש כאן כלב רע וכן מי שיש לו סולם רעוע בביתו אי סגי שיכתבו עליו מודעה או לא, והנה מגמ` ט"ו ע"ב מדר` נתן דמשמתינן ליה עד שמסלק היזקא משמע לכאורה דאין לו תקנה אלא עם סילוק ההיזק ולא סגי בכתיבה גם מלשון הרמב"ם שכתב בסולם ובור דצריך לתקן בתיקון גמור ולא כתב דסגי בכתיבת אזהרה משמע לכאורה דצריך דוקא שיסלק ההיזק ויעשה באופן שלא יותזק בו אדם ומיהו אם עושה פעולה אחרת ומסלק ע"י ההיזק שפיר דמי וכגון שעושה גדר סביב הסולם וכיוצא בו וכמ"ש לעיל.

ובאמת כי כבר הרהרתי בזמן הזה שמחזיקים בבתים כל מיני כלים עלקטרישע וכן מיני פוידער וכיוצא בו שהם מיני סם ומזיקין לבני אדם והאיך אנן מחזיקים אותם והא קעבר אלא תשים דמים וגם גורם מכשולות וכמה פעמים בנ"א נכשלים ח"ו בהם ואי נאמר דבמה שכותבים עליו שהוא דבר המזיק סגי ליה א"כ כיון דעל כל אלו החפצים כותבים שהוא מזיק (דענזשער בלע"ז) שפיר יש ללמד זכות על מה שמניחם בבית כזה.

וקצת ראי` מגמ` ב"ק ס"ט ע"א כרם רבעי היו מציינין אותו בקזוזות אדמה סימנא כי אדמה מה אדמה איכא הנאה מינה אף האי ושל ערלה בחרסית סימנא כחרסית מה חרסית שאין הנאה מינה אף האי דלית ביה הנאה מינה ושל קברות בסיד סימנא דחיור כעצמות ואמר רשב"ג בד"א בשביעית דהפקר נינהו אבל בשאר שני שבוע הלעיטהו לרשע וימות ע"ש והנה מבואר דכל שעשה ליה היכר לעוברים ושבים מהני דאל"כ יצטרך לתקן גדר ולהסיר מכשול א"ו דכל שציין עליו בסימנא מילתא הוא ולא צריך עוד א"כ י"ל דהכ"נ מהני וסגי בציון וכתיבה על החפצים שהם מסוכנים ודי בזה וכנ"ל ומיהו כל זה בחפצים אבל לכלב רע ודאי לא מהני הכתיבה והיכר אזהרה כזה שכל שאינו קושרו הרי הכלב יכול להלוך בחוץ למקום האזהרה וגם בפנים הבית נמי כל שאינו קשור אינו מועיל אזהרה כזו בכלב שהרי א"א שלא יפתח לפעמים הבית ויצא לחוץ אבל הקשור בשלשלאות שפיר דמי וכנ"ל.

הקודם  הבא 

מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations